Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση » Αναζωογόνηση και Πρώτες Βοήθειες σε Ενήλικες, Παιδιά και Βρέφη: ΝΕΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ 2025

Αναζωογόνηση και Πρώτες Βοήθειες σε Ενήλικες, Παιδιά και Βρέφη: ΝΕΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ 2025

Οι σημαντικές αλλαγές που πρέπει να γνωρίζουν οι διασώστες και τα πληρώματα ασθενοφόρων

Οι νέες οδηγίες του Resuscitation Council UK 2025 φέρνουν σημαντικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) και των πρώτων βοηθειών, με ιδιαίτερη έμφαση στην παιδιατρική φροντίδα.
Οι αλλαγές αυτές βασίζονται στις πιο πρόσφατες επιστημονικές αποδείξεις και έρχονται να ενισχύσουν την αλυσίδα επιβίωσης για βρέφη και παιδιά — μια αλυσίδα που, πολλές φορές, ξεκινά από εμάς, τους επαγγελματίες προνοσοκομειακής φροντίδας.

📚 Ιστορικό και σκοπός των νέων οδηγιών

Κάθε πέντε χρόνια, η ILCOR, το ERC και το Resuscitation Council UK αναθεωρούν τις κατευθυντήριες οδηγίες για την αναζωογόνηση.
Οι νέες οδηγίες του 2025 εναρμονίζονται με το NICE, ενσωματώνοντας δεδομένα από έρευνα, πρακτική εμπειρία και κλινικά αποτελέσματα, ώστε να καθορίσουν την πιο αποτελεσματική και ασφαλή αντιμετώπιση για κάθε ηλικιακή ομάδα.

Η παιδιατρική αναζωογόνηση αποτελεί ξεχωριστό κεφάλαιο, με οδηγίες που απευθύνονται τόσο σε επαγγελματίες υγείας όσο και σε απλούς πολίτες.
Για τη διαμόρφωση των οδηγιών συνεργάζονται ειδικοί από διαφορετικά πεδία φροντίδας, αλλά και εκπρόσωποι οικογενειών παιδιών που επιβίωσαν ή χάθηκαν από καρδιακή ανακοπή.
Ο στόχος είναι σαφής: να σώζονται περισσότερες παιδικές ζωές και να βελτιώνεται η ποιότητα ζωής μετά την αναζωογόνηση.

🧠 Εκπαίδευση: Ξεκινώντας από τη ρίζα

Μία από τις πιο αξιοσημείωτες αλλαγές αφορά την εκπαίδευση στην αναζωογόνηση από νεαρή ηλικία.
Η νέα οδηγία προτείνει να εισαχθεί ετήσια εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ στα σχολεία, από ηλικίες 4 έως 6 ετών, με πρακτικές, διαδραστικές και προσαρμοσμένες μεθόδους (π.χ. παιχνίδια, σενάρια, μακέτες).

Συνιστάται η εκπαίδευση να είναι πραγματικά ελκυστική, χρησιμοποιώντας πρακτική εκπαίδευση με κούκλες, διαδραστικά βοηθήματα εκπαίδευσης, παιχνίδια και σενάρια.
Η εκπαίδευση θα πρέπει να προσαρμόζεται στους συμμετέχοντες, στο περιβάλλον όπου εργάζονται και να είναι συναφής με τον τύπο των περιστατικών που θα μπορούσαν να συμβούν.

Για εμάς τους επαγγελματίες, αυτό σημαίνει ότι η νέα γενιά θα έρχεται πιο προετοιμασμένη — και η κοινωνία, πιο ικανή να βοηθήσει πριν φτάσουμε στο σημείο του συμβάντος.
Ένα κρίσιμο βήμα για την ενίσχυση της αλυσίδας επιβίωσης σε κοινότητες και σχολεία.

Συστήματα που σώζουν ζωές (Systems Saving Lives)

Η καθοδήγηση Systems Saving Lives 2025 τονίζει την ενίσχυση της αλυσίδας επιβίωσης μέσω υποστήριξης, εκπαίδευσης και συντονισμού σε επίπεδο συστήματος.
Συνιστά υποχρεωτική εκπαίδευση ΚΑΡΠΑ για μαθητές, φοιτητές και οδηγούς, με ετήσια εκπαίδευση από την ηλικία των τεσσάρων ετών, υποστηριζόμενη από τεχνολογικά ενισχυμένες μεθόδους και κοινοτικές πρωτοβουλίες.

🩺 Έμφαση στην έγκαιρη αναγνώριση της επιδείνωσης

Οι νέες παιδιατρικές οδηγίες του 2025 δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στην έγκαιρη αναγνώριση της κρίσιμης κατάστασης.

Κύριες ενημερώσεις περιλαμβάνουν την προσθήκη νέου κεφαλαίου για ειδικές συνθήκες στην παιδιατρική ανάνηψη, καθώς και την ένταξη φροντίδας μετά την ανάνηψη προσαρμοσμένης στα παιδιά.

Υπάρχει σημαντική έμφαση στο πώς να αναγνωρίζουμε και να αξιολογούμε ένα σοβαρά άρρωστο παιδί.
Η χρήση του δομημένου ABCDE και η συνεχής παρατήρηση συμπεριφοράς, αναπνοής και χρώματος (τα 3B — Behaviour, Breathing, Body colour) είναι πλέον βασικά εργαλεία.

Περίπου 750–800 παιδιά ετησίως στο Ηνωμένο Βασίλειο παθαίνουν καρδιακή ανακοπή εκτός νοσοκομείου — και πολλά από αυτά τα περιστατικά μπορούν να προληφθούν.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, η ανακοπή στα παιδιά δεν ξεκινά από καρδιακή αιτία, αλλά από δευτερογενή υποξία (π.χ. απόφραξη αεραγωγού, ασφυξία, πνιγμονή, σοκ ή νευρολογικό επείγον).

Ο πρωταρχικός στόχος του διασώστη είναι να προλάβει την ανακοπή, αναγνωρίζοντας και αντιμετωπίζοντας έγκαιρα τα αναστρέψιμα αίτια.

Ως εκ τούτου, η έμφαση στην πρώτη βοήθεια σε παιδιά είναι η αναγνώριση και πρόληψη οποιουδήποτε προβλήματος ή πιθανής επιδείνωσης που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καρδιακή ανακοπή.

Αυτά τα νέα στοιχεία στοχεύουν στη διεύρυνση της αλυσίδας επιβίωσης, δίνοντας έμφαση:

  • στην αναγνώριση αναστρέψιμων αιτίων,

  • στη διαχείριση προσαρμοσμένη στο πλαίσιο (όπως τραύμα, άσθμα, πνιγμός, υποθερμία), και

  • στην δομημένη παρακολούθηση μετά την ανάνηψη για τη στήριξη της ανάρρωσης και των αποτελεσμάτων.

🔄 Βασική Υποστήριξη Ζωής (BLS) για παιδιά – Τι αλλάζει

➤ Νέος λόγος συμπιέσεων-αναπνοών

Στην Παιδιατρική Βασική Υποστήριξη Ζωής (PBLS), οι εκπαιδευόμενοι θα μαθαίνουν πλέον:

  • 5 εμφυσήσεις διάσωσης στην αρχή,
  • και στη συνέχεια 15 συμπιέσεις : 2 αναπνοές (αντί για 30:2 που ίσχυε μέχρι τώρα).

Ο λόγος είναι φυσιολογικός:

Τα παιδιά χρειάζονται μεγαλύτερη αναλογία αναπνοών προς συμπιέσεις, καθώς είναι ζωτικής σημασίας να επαναοξυγονωθούν, δεδομένου ότι δεν διατηρούν το οξυγόνο όπως ένας ενήλικας.

➡ Αν ο διασώστης είναι μόνος, συνεχίζει ΚΑΡΠΑ για 1 λεπτό πριν ζητήσει βοήθεια.

 

  • Οι 5 αναπνευστικές ανάσες στα παιδιά στοχεύουν στο ότι η υπόξια είναι αναστρέψιμη αιτία καρδιακής ανακοπής και η χορήγηση αναπνοών μπορεί να αποτρέψει την πραγματική ανακοπή.

➤ Χρήση Απινιδωτή (AEΑ)

Οι AEΑ μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε ηλικία, ακόμη και σε βρέφη.

  • Οι αυτόματοι εξωτερικοί απινιδωτές (AEΑ) μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιαδήποτε ηλικία, συμπεριλαμβανομένων των βρεφών.
  • Τα περισσότερα βρέφη δεν παρουσιάζουν ρυθμό κατάλληλο για απινίδωση, οπότε ο AEΑ πιθανόν να μην δώσει ηλεκτρικό σοκ.
  • Ωστόσο, για ένα βρέφος που βρίσκεται σε ρυθμό κατάλληλο για απινίδωση, μπορεί να ωφεληθεί από τη χρήση AEΑ – ακόμα και αν είναι διαθέσιμος μόνο ένας AEΑ ενηλίκων.
  • Αν δεν υπάρχουν παιδιατρικά ηλεκτρόδια, χρησιμοποιούμε αυτά των ενήλικων, τοποθετημένα εμπρός–πίσω.
  • Οι πιθανότητες να υπάρχει ρυθμός που απινιδώνεται είναι μικρές, αλλά η προσπάθεια αξίζει πάντα.

Αυτές οι αλλαγές τονίζουν τη σημασία της έγκαιρης αναγνώρισης της υπόξιας και της πρώιμης παρέμβασης στην παιδιατρική ανάνηψη, προσαρμοσμένη στις ανάγκες των παιδιών.

🍼 Νέα τεχνική για βρέφη

 

 

Η αναζωογόνηση και οι θωρακικές ωθήσεις (σε ΚΑΡΠΑ ή πνιγμονή) στα βρέφη γίνονται πλέον με την τεχνική των αντίχειρων που περιβάλλουν το θώρακα
όχι με δύο δάχτυλα όπως διδασκόταν παλαιότερα.
Η τεχνική αυτή εξασφαλίζει πιο σταθερή πίεση και καλύτερη αιμάτωση.

⚡ Τοποθέτηση ηλεκτροδίων απινιδωτή στα παιδιά

 

 

Η θέση των ηλεκτροδίων έχει αναθεωρηθεί:

  • Το πρόσθιο ηλεκτρόδιο τοποθετείται ελαφρώς αριστερά από τη μέση γραμμή του στέρνου,
  • και το οπίσθιο στο κέντρο της ράχης.

 

Σκοπός: τα ηλεκτρόδια να βρίσκονται αντικριστά εκατέρωθεν των κοιλιών της καρδιάς, εξασφαλίζοντας τη βέλτιστη διέλευση ρεύματος.

Τοποθέτηση ηλεκτροδίων AEΑ ανά ηλικιακή ομάδα:

  • Βρέφη: Τα ηλεκτρόδια πρέπει να τοποθετούνται κεντρικά μπροστά και πίσω.

    • Εάν δεν υπάρχουν παιδιατρικά ηλεκτρόδια, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ΑΕΑ ενηλίκων ή ηλεκτρόδια ενηλίκου.

    • Είναι απίθανο το βρέφος να παρουσιάσει ρυθμό που να μπορεί να σοκαριστεί, αλλά αν συμβεί, είναι προτιμότερο να δοθεί σοκ με ΑΕΑ ενηλίκων παρά κανένα.

  • Παιδιά: Τοποθετήστε τα ηλεκτρόδια όπως περιγράφεται παραπάνω (μπροστά αριστερά της μέσης, πίσω κέντρο).

  • Έφηβοι: Η τοποθέτηση μπορεί να γίνει όπως στα παιδιά ή όπως στους ενήλικες, ανάλογα με το μέγεθος του εφήβου.

Αυτό το τμήμα διασφαλίζει τη μέγιστη αποτελεσματικότητα της αποφόρτισης, ενισχύοντας τις πιθανότητες επιβίωσης σε περίπτωση καρδιακής ανακοπής.

Μικρές αλλαγές στην Ενηλίκων Βασική Υποστήριξη Ζωής – Οδηγίες 2025

    1. Μάθηση ΚΑΡΠΑ και χρήση AEΑ για όλους:

      • Η νέα καθοδήγηση υπογραμμίζει ότι όλοι μπορούν να μάθουν ΚΑΡΠΑ και πώς να χρησιμοποιούν ένα AEΑ.

      • Τονίζεται η σημασία της έγκαιρης αναγνώρισης καρδιακής ανακοπής, κλήσης στο 112/166 και άμεσης έναρξης θωρακικών συμπιέσεων.

    2. Κλήση στο 112/166 πριν την αξιολόγηση αναπνοής:

      • Αν κάποιος αντιδρά ή είναι αναίσθητος, καλέστε αμέσως το 112/166, πριν αξιολογήσετε την αναπνοή.

      • Οι τηλεφωνητές της υπηρεσίας ασθενοφόρου θα βοηθήσουν στην αναγνώριση και καθοδήγηση για ΚΑΡΠΑ.

      • Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι είναι δύσκολο να εκτιμηθεί αν κάποιος αναπνέει κανονικά.

        • Χρησιμοποιήστε το τηλέφωνο σε ανοικτή και προσπαθήστε να αξιολογήσετε την αναπνοή ενώ περιμένετε την απάντηση της κλήσης.

    3. Σημεία μη φυσιολογικής αναπνοής:

      • Αργή, εργώδης αναπνοή, λαχάνιασμα ή ρόγχος δεν θεωρούνται φυσιολογική αναπνοή.

      • Τα άτομα συχνά εμφανίζουν σπασμοειδή συμπτώματα ή κινήσεις παρόμοιες με επιληπτική κρίση στις πρώτες φάσεις της καρδιακής ανακοπής.

    4. Νέα συμβουλή για ΚΑΡΠΑ:

      • Οι θωρακικές συμπιέσεις πρέπει να γίνονται σε ρυθμό 100-120 ανά λεπτό, βάθος 5-6 εκ., με ελάχιστες διακοπές.

      • Οι αναπνευστικές προσπάθειες δίνονται μόνο αν ο διασώστης είναι εκπαιδευμένος.

      • Οι μη εκπαιδευμένοι καθοδηγούνται σε ΚΑΡΠΑ μόνο με συμπιέσεις θώρακα.

    5. Στατιστικά από την μελέτη Eureka 2:

      • Χωρίς ΚΑΡΠΑ: 4,3% επιβίωση

      • Μόνο θωρακικές συμπιέσεις: 7,7% επιβίωση

      • Θωρακικές συμπιέσεις + αναπνοές: 13,6% επιβίωση

    6. Σημασία έγκαιρης παρέμβασης:

      • Η παρέμβαση από παρευρισκόμενους και η έγκαιρη χρήση AEΑ διπλασιάζουν έως τετραπλασιάζουν τις πιθανότητες επιβίωσης.

🧒 Αντιμετώπιση πνιγμονής σε βρέφη

Η αντιμετώπιση ξεκινά με οπτικό έλεγχο και αφαίρεση του ξένου σώματος, αν είναι ορατό.
Ακολουθούν:

  • έως 5 χτυπήματα στην πλάτη (με έλεγχο μετά από κάθε ένα),
  • και, αν χρειάζεται, 5 θωρακικές ωθήσεις με την τεχνική των αντίχειρων.

💉 Ενημέρωση για αναφυλαξία

Αν απαιτείται δεύτερη ένεση αδρεναλίνης, αυτή θα πρέπει να γίνεται στο άλλο πόδι, ώστε να αποφευχθεί τοπική αγγειοσύσπαση που μειώνει την αποτελεσματικότητα του φαρμάκου.

🩸 Αντιμετώπιση καταστροφικής αιμορραγίας

Η αιμορραγία που απειλεί τη ζωή λαμβάνει πλέον προτεραιότητα στην εκτίμηση.
Η οδηγία ενθαρρύνει τους διασώστες να ενεργούν άμεσα:

  1. Εφαρμογή άμεσης πίεσης.
  2. Αν δεν επαρκεί — χρήση τουρνικέ ή συσκευών αιμόστασης (packing).
  3. Διδάσκεται επίσης αυτοσχεδιασμός σε πραγματικές συνθήκες πεδίου.

🦴 Νέες οδηγίες για ακρωτηριασμό και τραύματα

Αν βρεθεί ακρωτηριασμένο μέλος (δάχτυλο ή άλλο τμήμα),
τυλίγεται σε υγρό ύφασμα, τοποθετείται σε στεγανό σακουλάκι,
και το σακουλάκι μπαίνει πάνω σε πάγο, όχι απευθείας σε αυτόν.

🍬 Υπογλυκαιμία

Η υπογλυκαιμία πλέον δεν αφορά μόνο διαβητικούς.
Μπορεί να παρουσιαστεί μετά από παρατεταμένη νηστεία, κρίσιμη ασθένεια ή υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.
Για τα παιδιά που είναι συνειδητά αλλά δεν ανέχονται γέλη γλυκόζης, μπορεί να δοθεί μισό κουταλάκι ζάχαρη κάτω από τη γλώσσα.

💪 Νέος ρόλος της Πρώτης Βοήθειας

Για πρώτη φορά, οι οδηγίες του 2025 περιλαμβάνουν ξεχωριστό κεφάλαιο για την Πρώτη Βοήθεια, ως πρώτο κρίκο στην αλυσίδα επιβίωσης.
Η Πρώτη Βοήθεια αναγνωρίζεται πλέον ως ζωτική ενέργεια που μπορεί να κάνει ο καθένας, οπουδήποτε.

Ο διασώστης οφείλει να:

  • διασφαλίζει ασφάλεια σκηνής,
  • καλεί άμεσα το 166 ή 112,
  • και παρέχει βοήθεια με όσα μέσα και γνώσεις διαθέτει, με προτεραιότητα στη διαβεβαίωση και την ασφάλεια του ασθενούς.

❤️ Τι σημαίνουν όλα αυτά για εμάς

Για τον διασώστη και το πλήρωμα ασθενοφόρου, αυτές οι αλλαγές δεν είναι απλώς «νέα πρωτόκολλα».
Είναι μια ανανεωμένη φιλοσοφία φροντίδας — πιο προληπτική, πιο ανθρώπινη, πιο επιστημονικά τεκμηριωμένη.

Η ουσία παραμένει η ίδια:
ο χρόνος, η ψυχραιμία και η γνώση σώζουν ζωές.
Αλλά η νέα εποχή των οδηγιών μάς καλεί να γίνουμε εκπαιδευτές, πρότυπα και φορείς αλλαγής μέσα στην κοινωνία.

🔔 Από πότε εφαρμόζονται

Οι νέες οδηγίες θα ενσωματωθούν στα προγράμματα εκπαίδευσης από Ιανουάριο 2026,
και θα επικαιροποιούνται εντός της πενταετούς περιόδου μόνο αν υπάρξει σημαντική επιστημονική ανακάλυψη που αλλάζει την έκβαση.

✳️ Συμπέρασμα

Οι Κατευθυντήριες Οδηγίες Αναζωογόνησης 2025 μάς υπενθυμίζουν πως η ικανότητα να σώζουμε ζωές δεν είναι προνόμιο των ειδικών — είναι ευθύνη όλων.
Για εμάς, τους επαγγελματίες της πρώτης γραμμής, είναι μια υπενθύμιση ότι η εκπαίδευση, η πειθαρχία και η ανθρώπινη παρουσία είναι τα πιο ισχυρά εργαλεία μας.

Κάθε παιδί που αναπνέει ξανά, κάθε οικογένεια που δεν χάνει το φως της, είναι η απόδειξη ότι η γνώση και η ετοιμότητα κάνουν τη διαφορά.

 

Πηγές

New 2025 Updates for Paediatric Resuscitation and First Aid

ERC Guidelines 2025
International Liaison Committee on Resuscitation Consensus on Science and Treatment Recommendations

European Resuscitation Council Guidelines 2025 Adult Basic Life Support

European Resuscitation Council Guidelines 2025 Education for Resuscitation

Παναγιώτης Σπανός

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ