Οι άνθρωποι που ζουν κοντά σε αεροδρόμια και εκτίθενται σε υψηλά επίπεδα θορύβου αεροσκαφών μπορεί να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο κακής καρδιακής λειτουργίας, αυξάνοντας την πιθανότητα καρδιακών προσβολών, απειλητικών για τη ζωή καρδιακών ρυθμών και εγκεφαλικών επεισοδίων, σύμφωνα με μια νέα μελέτη με επικεφαλής ερευνητές του University College of London (UCL).
Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό του Αμερικανικού Κολεγίου Καρδιολογίας (JACC), εξέτασε λεπτομερή δεδομένα απεικόνισης της καρδιάς από 3.635 άτομα που ζούσαν κοντά σε τέσσερα μεγάλα αεροδρόμια στην Αγγλία.
Εντός αυτής της ομάδας, η ερευνητική ομάδα συνέκρινε τις καρδιές όσων ζούσαν σε περιοχές με υψηλότερο θόρυβο αεροσκαφών με εκείνες που ζούσαν σε περιοχές με χαμηλότερο θόρυβο αεροσκαφών.
Διαπίστωσαν ότι εκείνοι που ζούσαν σε περιοχές με υψηλότερα από τα συνιστώμενα επίπεδα θορύβου αεροσκαφών είχαν πιο δύσκαμπτους και παχύτερους καρδιακούς μυς* που συστέλλονταν και διαστέλλονταν λιγότερο εύκολα και ήταν λιγότερο αποτελεσματικοί στην άντληση του αίματος στο σώμα.
Αυτό ίσχυε ιδιαίτερα για τα άτομα που εκτίθενται σε υψηλότερο θόρυβο αεροσκαφών τη νύχτα, ενδεχομένως λόγω παραγόντων όπως ο μειωμένος ύπνος και το γεγονός ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να βρίσκονται στο σπίτι τη νύχτα και επομένως να εκτίθενται στο θόρυβο.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν σε ξεχωριστές αναλύσεις ατόμων που δεν εκτέθηκαν σε θόρυβο αεροσκαφών, ότι αυτοί οι τύποι καρδιακών ανωμαλιών θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε δύο έως τέσσερις φορές αυξημένο κίνδυνο μείζονος καρδιακού συμβάντος, όπως καρδιακή προσβολή, απειλητικούς για τη ζωή καρδιακούς ρυθμούς ή εγκεφαλικό επεισόδιο, σε σύγκριση με τον κίνδυνο ατόμων χωρίς καμία από αυτές τις καρδιακές ανωμαλίες.
Η επικεφαλής συγγραφέας Dr. Gaby Captur (UCL Institute of Cardiovascular Science και σύμβουλος καρδιολόγος στο Royal Free Hospital του Λονδίνου) δήλωσε: «Η μελέτη μας είναι παρατηρησιακή, οπότε δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι τα υψηλά επίπεδα θορύβου των αεροσκαφών προκάλεσαν αυτές τις διαφορές στη δομή και τη λειτουργία της καρδιάς.
«Ωστόσο, τα ευρήματά μας έρχονται να προστεθούν σε ένα αυξανόμενο σύνολο στοιχείων που αποδεικνύουν ότι ο θόρυβος των αεροσκαφών μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία της καρδιάς και την υγεία μας γενικότερα.
«Χρειάζονται συντονισμένες προσπάθειες από την κυβέρνηση και τη βιομηχανία για να μειωθεί η έκθεσή μας στον αεροπορικό θόρυβο και να μετριαστούν οι επιπτώσεις του στην υγεία εκατομμυρίων ανθρώπων που ζουν κοντά σε αεροδρόμια ή κάτω από τις διαδρομές πτήσεων».
Η καθηγήτρια Anna Hansell από το Πανεπιστήμιο του Leicester πρόσθεσε: «Ανησυχούμε ότι το είδος των ανωμαλιών που είδαμε με τον νυχτερινό θόρυβο των αεροσκαφών μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο καρδιακών προβλημάτων και εγκεφαλικού επεισοδίου. Έχει αποδειχθεί ότι ο νυχτερινός αεροπορικός θόρυβος επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου** και αυτός μπορεί να είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει την υγεία.
«Ο ρόλος του θορύβου στην υγεία της καρδιάς βρίσκεται επί του παρόντος υπό διερεύνηση. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί καθιερωμένοι τρόποι για να φροντίσετε την καρδιά σας. Αυτοί περιλαμβάνουν την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, τη σωματική δραστηριότητα, τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους, τη διακοπή του καπνίσματος αν καπνίζετε, τη μείωση της κατανάλωσης αλκοόλ, τη διατήρηση υπό έλεγχο καταστάσεων όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση και ο διαβήτης και τη λήψη φαρμάκων, συμπεριλαμβανομένων των φαρμάκων που μειώνουν τη χοληστερόλη, αν σας τα έχει συνταγογραφήσει ο γιατρός σας».
Εκτός από το να επηρεάζει τον ύπνο, ο θόρυβος από το περιβάλλον μας μπορεί να προκαλέσει αντιδράσεις στρες και να οδηγήσει σε υπερδραστηριοποίηση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος (το δίκτυο νεύρων που ελέγχει την αντίδραση «μάχης ή φυγής»), προκαλώντας αύξηση της αρτηριακής πίεσης, συστολή ή διαστολή των αρτηριών και βραδύτερη πέψη. Μπορεί επίσης να προκαλέσει την απελευθέρωση κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες, η οποία μπορεί να αυξήσει την όρεξη και να προκαλέσει αύξηση του σωματικού βάρους.
Ο θόρυβος των αεροσκαφών μπορεί να είναι πιο ενοχλητικός από τον οδικό ή σιδηροδρομικό θόρυβο, λόγω των πιο δυνατών αλλά διακεκομμένων θορύβων και του απρόβλεπτου του ήχου που καθιστά δύσκολο να συνηθίσει κανείς.
Είναι ήδη γνωστό ότι η έκθεση σε υψηλά επίπεδα αεροπορικού θορύβου συνδέεται με υψηλότερη αρτηριακή πίεση και παχυσαρκία. Στη νέα μελέτη διαπιστώθηκε ότι και οι δύο παράγοντες ευθύνονται για ένα σημαντικό μέρος της σχέσης μεταξύ του θορύβου των αεροσκαφών και των διαφορών στη δομή και τη λειτουργία της καρδιάς.
Ο πρώτος συγγραφέας Dr. Cristian Topriceanu (UCL Institute of Cardiovascular Science) εξήγησε: «Μεταξύ του ενός τετάρτου και του μισού της σχέσης αποδόθηκε σε υψηλότερο ΔΜΣ (δείκτη μάζας σώματος) μεταξύ των συμμετεχόντων που εκτέθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα θορύβου αεροσκαφών, ενώ μεταξύ 9% και 36% της σχέσης αποδόθηκε σε αυτούς τους συμμετέχοντες που είχαν υψηλότερη αρτηριακή πίεση (αυτό αφορούσε μόνο όσους εκτέθηκαν σε θόρυβο αεροσκαφών κατά τη διάρκεια της ημέρας).
«Άλλοι παράγοντες που θα μπορούσαν να προκληθούν από την αντίδραση του στρες στον αεροπορικό θόρυβο περιλαμβάνουν διαταραχές του ύπνου, φλεγμονές και αθηροσκλήρωση (συσσώρευση λιπών, χοληστερόλης και άλλων ουσιών στις αρτηρίες μας)».
Για τη νέα μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν δεδομένα από τη βρετανική βιοτράπεζα 3.635 συμμετεχόντων που είχαν υποβληθεί σε λεπτομερή μαγνητική τομογραφία (MRI) της καρδιάς και ζούσαν κοντά στα αεροδρόμια Heathrow, Gatwick, Birmingham ή Manchester.
Χρησιμοποίησαν τις εκτιμήσεις της βρετανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας για το επίπεδο θορύβου των αεροσκαφών για κάθε 100 τετραγωνικά μέτρα εντός των περιοχών αυτών. Ο υψηλότερος θόρυβος αεροσκαφών ορίστηκε ως πάνω από 50 ντεσιμπέλ κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια της ημέρας και 45 ντεσιμπέλ κατά μέσο όρο κατά τη διάρκεια της νύχτας (11μμ-7πμ). Αυτό είναι δυνατότερο από τα όρια θορύβου αεροσκαφών των 45 ντεσιμπέλ στις
Αυτό είναι δυνατότερο από τα όρια θορύβου των αεροσκαφών που συνιστώνται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα οποία είναι 45 ντεσιμπέλ κατά μέσο όρο την ημέρα και 40 ντεσιμπέλ κατά μέσο όρο τη νύχτα.
Μεταξύ των συμμετεχόντων στην UK Biobank σε αυτές τις περιοχές, το 8% ζούσε σε περιοχή με υψηλό θόρυβο αεροσκαφών κατά τη διάρκεια της ημέρας, ενώ το 3% σε περιοχή με υψηλό θόρυβο κατά τη διάρκεια της νύχτας.
Συγκρίνοντας τις καρδιές των ατόμων σε περιοχές με υψηλότερο και χαμηλότερο θόρυβο αεροσκαφών, οι ερευνητές έλαβαν υπόψη τους μια μεγάλη ποικιλία παραγόντων που θα μπορούσαν να έχουν αλλοιώσει τα αποτελέσματα, όπως η ηλικία, το φύλο, ο ΔΜΣ, η κοινωνικοοικονομική κατάσταση, παράγοντες του τρόπου ζωής, όπως το αν οι συμμετέχοντες κάπνιζαν και ασκούνταν, καθώς και η έκθεση των συμμετεχόντων στον οδικό και σιδηροδρομικό θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Οι μαγνητικές τομογραφίες καρδιάς πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον τρία χρόνια μετά τις εκτιμήσεις για τον αεροπορικό θόρυβο στις γειτονιές των συμμετεχόντων.
Οι συμμετέχοντες που παρέμειναν σε μια περιοχή με υψηλότερο θόρυβο από αεροσκάφη, διαπίστωσαν οι ερευνητές, είχαν περίπου 10-20% χειρότερη δομή και λειτουργία της καρδιάς από τους ομολόγους τους στις περιοχές αυτές που απομακρύνθηκαν.
Στη συνέχεια, η ερευνητική ομάδα εξέτασε ένα ξεχωριστό δείγμα 21.360 ατόμων που είχαν κάνει λεπτομερείς μαγνητικές τομογραφίες της καρδιάς στο πλαίσιο της μελέτης UK Biobank για να διερευνήσει πώς οι καρδιακές ανωμαλίες που είναι συγκρίσιμες με αυτές που συνδέονται με τον υψηλότερο αεροπορικό θόρυβο θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο ενός μείζονος δυσμενούς καρδιακού συμβάντος.
Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ένα υποθετικό άτομο με αυτές τις καρδιακές ανωμαλίες μπορεί να έχει έως και τετραπλάσιο κίνδυνο εκδήλωσης ενός συμβάντος όπως καρδιακή προσβολή, ανώμαλο καρδιακό ρυθμό ή εγκεφαλικό επεισόδιο.
Προηγούμενη έρευνα με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο του Leicester υπολόγισε ότι περίπου το 5% των ενηλίκων στην Αγγλία εκτίθενται σε θόρυβο αεροσκαφών που υπερβαίνει τα 50 ντεσιμπέλ είτε κατά τη διάρκεια της ημέρας είτε κατά τη διάρκεια της νύχτας ***.
Ο καθηγητής James Leiper, Αναπληρωτής Ιατρικός Διευθυντής στο Βρετανικό Ίδρυμα Καρδιάς, δήλωσε: «Για τους περισσότερους από εμάς, το αεροπλάνο θεωρείται εισιτήριο για λίγη καλά κερδισμένη ξεκούραση και χαλάρωση. Αλλά αυτή η καινοτόμος μελέτη αποκαλύπτει τον πιθανό αόρατο αντίκτυπο για όσους ζουν κοντά σε μερικούς από τους μεγαλύτερους ταξιδιωτικούς κόμβους μας.
«Αν και μελέτες παρατήρησης όπως αυτή δεν μπορούν να αποδείξουν την αιτία και το αποτέλεσμα, τα ευρήματα αυτά προστίθενται σε προηγούμενες έρευνες που δείχνουν τον επιζήμιο αντίκτυπο της ηχορύπανσης στην υγεία της καρδιάς μας. Θα χρειαστούν περαιτέρω έρευνες για να διερευνηθούν οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις του θορύβου των αεροσκαφών στην υγεία όσων εκτίθενται περισσότερο».
Η μελέτη χρηματοδοτήθηκε από το Συμβούλιο Ιατρικών Ερευνών, τη Βρετανική Καρδιαγγειακή Εταιρεία, το Βρετανικό Ίδρυμα Καρδιάς, μια ερευνητική υποτροφία των Charlotte και Yule Bogue του UCL και το Εθνικό Ινστιτούτο Έρευνας για την Υγεία και τη Φροντίδα (NIHR).
*Η πάχυνση της καρδιάς είναι όταν τα καρδιακά μυϊκά κύτταρα διευρύνονται και τα τοιχώματα των καρδιακών θαλάμων γίνονται πιο πυκνά. Σε αυτή την περίπτωση, η πάχυνση δεν είναι ευεργετική, οπότε αντί να κάνει τον καρδιακό μυ να αντλεί πιο αποτελεσματικά, έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, καθώς μια τέτοια καρδιά γίνεται πιο δύσκαμπτη με την πάροδο του χρόνου και λιγότερο ικανή να αντλεί αίμα στο σώμα.
ΠΗΓΗ: Πανεπιστήμιο του Λονδίνου
Πηγή: https://www.sca-aware.org/sca-news/exposure-to-aircraft-noise-linked-to-worse-heart-function
Παναγιώτης Σπανός
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ