Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Τα άρθρα του Διασώστη » Πώς να επικοινωνείτε κατά τη διάρκεια μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης – Στρατηγικές για αποτελεσματική επικοινωνία με ασθενείς, οικογένειες και άλλους επαγγελματίες του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης

Πώς να επικοινωνείτε κατά τη διάρκεια μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης – Στρατηγικές για αποτελεσματική επικοινωνία με ασθενείς, οικογένειες και άλλους επαγγελματίες του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης

Η αποτελεσματική επικοινωνία διαδραματίζει ζωτικό ρόλο σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ειδικά για τους Τεχνικούς Επείγουσας Ιατρικής Βοήθειας (EMT) που παρέχουν άμεση ιατρική φροντίδα.

Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, ο χρόνος είναι κρίσιμος.

Η αποτελεσματική επικοινωνία επιτρέπει στους ΕΜΤ να συλλέγουν βασικές πληροφορίες γρήγορα και με ακρίβεια και στη συνέχεια να μεταδίδουν ζωτικές λεπτομέρειες σχετικά με την κατάσταση του ασθενούς, το ιατρικό ιστορικό και τυχόν άμεσες παρεμβάσεις που έχουν ξεκινήσει.

Η σαφής και συνοπτική επικοινωνία επιτρέπει τον απρόσκοπτο συντονισμό και τη συνεργασία με άλλους διασώστες, παραϊατρικό προσωπικό, νοσηλευτές, γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας που εμπλέκονται στη φροντίδα του ασθενούς.

Επιπλέον, η αποτελεσματική επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας για την παροχή καθησυχασμού κατά τη διάρκεια καταστάσεων υψηλού στρες.

Διατηρώντας μια ήρεμη και ενσυναισθητική συμπεριφορά, οι ΕΜΤ μπορούν επίσης να μειώσουν το άγχος των ασθενών και να παρέχουν παρηγοριά κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης στιγμής, αντιμετωπίζοντας ερωτήσεις και ανησυχίες για να βοηθήσουν στην ανακούφιση του άγχους και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης.

Καθιέρωση αποτελεσματικών διαύλων επικοινωνίας

Η καθιέρωση σαφών διαύλων επικοινωνίας είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική και αποδοτική αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης.

Η καθιέρωση σαφών ραδιοφωνικών πρωτοκόλλων διασφαλίζει ότι τα μηνύματα μεταφέρονται με ακρίβεια, αποτελεσματικότητα και χωρίς σύγχυση.

Τυποποιημένες διαδικασίες για την επικοινωνία μέσω ασυρμάτου, όπως η χρήση σαφούς και συνοπτικής γλώσσας, η σωστή αναγνώριση και οι δομημένες μορφές αναφοράς, βοηθούν στην αποφυγή παρεξηγήσεων και διασφαλίζουν την αποτελεσματική μετάδοση ζωτικής σημασίας πληροφοριών.

Ο ορισμός ενός καθορισμένου αρχηγού ομάδας εντός της ομάδας EMT είναι επίσης ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική επικοινωνία και τον συντονισμό.

Ο επικεφαλής της ομάδας χρησιμεύει ως κεντρικό σημείο επαφής και λήψης αποφάσεων, εξορθολογίζοντας τη ροή των πληροφοριών εντός της ομάδας. Μπορεί να κατανέμει καθήκοντα, να αναθέτει αρμοδιότητες και να διασφαλίζει ότι όλα τα μέλη της ομάδας είναι ενήμερα για την τρέχουσα κατάσταση και τους στόχους.

Επιπλέον, η χρήση κινητών συσκευών, τάμπλετ ή εξειδικευμένων συσκευών επικοινωνίας μπορεί να επιτρέψει την άμεση ανταλλαγή μηνυμάτων, την ανταλλαγή πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο και την πρόσβαση σε ιατρικούς πόρους ή πρωτόκολλα. Η αξιοποίηση της τεχνολογίας βελτιώνει την ταχύτητα, την ακρίβεια και την προσβασιμότητα της επικοινωνίας, βελτιώνοντας έτσι τη συνολική ανταπόκριση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Κατά τη διάρκεια καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, οι συχνές και συνεπείς ενημερώσεις επικοινωνίας είναι ζωτικής σημασίας για να διασφαλιστεί ότι όλοι στην ομάδα παραμένουν ενημερωμένοι και συγχρονισμένοι. Οι τακτικές ενημερώσεις βοηθούν τα μέλη της ομάδας να ενημερώνονται για τυχόν αλλαγές στην κατάσταση του ασθενούς, τις θεραπευτικές παρεμβάσεις ή τις εξελισσόμενες προτεραιότητες.

Πριν και μετά την ανταπόκριση σε ένα επείγον περιστατικό, η διενέργεια ομαδικών ενημερώσεων και αναφορών είναι απαραίτητη. Οι ενημερώσεις επιτρέπουν στην ομάδα να καθορίσει τις προσδοκίες επικοινωνίας, να κατανείμει ρόλους και να μοιραστεί κρίσιμες πληροφορίες σχετικά με την εκάστοτε κατάσταση. Οι ενημερώσεις παρέχουν την ευκαιρία στην ομάδα να συζητήσει την ανταπόκριση, να εντοπίσει τομείς βελτίωσης και να ενισχύσει τις αποτελεσματικές πρακτικές επικοινωνίας. Με την καθιέρωση αυτών των πρακτικών, οι EMT μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητά τους να παρέχουν άμεση ιατρική φροντίδα και να βελτιώσουν τα αποτελέσματα των ασθενών.

Επικοινωνία με τους ασθενείς

Η αποτελεσματική επικοινωνία με τους ασθενείς σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη της συνεργασίας των ασθενών, τη μείωση του άγχους και την παροχή της καλύτερης δυνατής φροντίδας. Χρησιμοποιώντας ορισμένες στρατηγικές επικοινωνίας, οι EMT μπορούν να εδραιώσουν την εμπιστοσύνη, να ενισχύσουν την άνεση των ασθενών και να βελτιώσουν τα συνολικά αποτελέσματα της επικοινωνίας.

Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά σε αυτές τις προκλήσεις και τις συγκεκριμένες στρατηγικές που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι EMT για την αντιμετώπισή τους.

Οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης συχνά προκαλούν υψηλά επίπεδα στρες και άγχους στους ασθενείς: το στρες και το άγχος εμποδίζουν φυσικά την ικανότητα του ασθενούς να κατανοήσει και να επεξεργαστεί πληροφορίες. Οι EMT πρέπει να προσεγγίζουν τους ασθενείς με ενσυναίσθηση και ήρεμη συμπεριφορά. Μιλώντας με καταπραϋντικό και καθησυχαστικό τόνο μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση του άγχους τους και να δημιουργήσουν ένα πιο ευνοϊκό περιβάλλον για την επικοινωνία.

Τα γλωσσικά εμπόδια μπορεί να περιπλέξουν την επικοινωνία: Τα γλωσσικά εμπόδια μπορεί να περιπλέξουν την επικοινωνία, ειδικά όταν πρόκειται για ασθενείς που δεν μιλούν την ίδια γλώσσα με τους EMT. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η χρήση διερμηνέων, υπηρεσιών γλωσσικής γραμμής ή εφαρμογών μετάφρασης για κινητά μπορεί να διευκολύνει την επικοινωνία. Οι ΕΜΤ πρέπει επίσης να χρησιμοποιούν απλή και μη τεχνική γλώσσα, αποφεύγοντας την ορολογία και την ιατρική ορολογία που μπορεί να μπερδέψουν περαιτέρω τον ασθενή.

Οι ασθενείς με φυσικούς περιορισμούς απαιτούν ειδικές στρατηγικές επικοινωνίας: Οι ΕΜΤ θα πρέπει να βεβαιώνονται ότι βρίσκονται στο οπτικό πεδίο του ασθενούς και να μιλούν καθαρά. Για τους ασθενείς με προβλήματα ακοής, η χρήση οπτικών βοηθημάτων, όπως η καταγραφή σημαντικών πληροφοριών ή η χρήση χειρονομιών, μπορεί να είναι χρήσιμη. Σε περιπτώσεις που ο ασθενής δεν μπορεί να μιλήσει, οι ΕΜΤ μπορούν να παρέχουν εναλλακτικές μεθόδους επικοινωνίας, όπως ερωτήσεις τύπου “ναι ή όχι” ή χρήση πίνακα επικοινωνίας.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκτακτης ανάγκης, οι EMT θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους ασθενείς να εκφράζονται και να αντιμετωπίζουν τις ανησυχίες τους με υπομονή, κατανόηση και ενσυναίσθηση. Η επίδειξη ενσυναίσθησης σημαίνει την αναγνώριση των συναισθημάτων του ασθενούς, την παροχή καθησυχασμού και την επικύρωση των ανησυχιών του μέσω τόσο λεκτικών όσο και μη λεκτικών ενδείξεων.

Για παράδειγμα, η οπτική επαφή μεταδίδει προσοχή, ειλικρίνεια και σεβασμό. Βοηθά στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και κάνει τους ασθενείς να αισθάνονται ότι ακούγονται και κατανοούνται. Η ανοιχτή και φιλόξενη γλώσσα του σώματος, όπως η άμεση αντιμετώπιση του ασθενούς, η χρήση ανοιχτών χειρονομιών και η διατήρηση χαλαρής στάσης του σώματος, δημιουργεί ένα άνετο περιβάλλον.

 

 

Επικοινωνία με οικογένειες και αγαπημένα πρόσωπα

Οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης είναι συχνά οδυνηρές για τα μέλη της οικογένειας και τους αγαπημένους τους. Μπορεί να αισθάνονται αβοήθητοι και ανήσυχοι για την ευημερία των αγαπημένων τους προσώπων.

Η τακτική επικοινωνία συμβάλλει στην ανακούφιση από το άγχος κρατώντας τους ενήμερους για την κατάσταση, τη θεραπεία και την πρόοδο του ασθενούς. Παρέχει επίσης συναισθηματική υποστήριξη, καθώς οι οικογένειες αισθάνονται ότι συμπεριλαμβάνονται και συνδέονται με τη διαδικασία της φροντίδας.

Υπάρχουν διάφορες στρατηγικές που μπορούν να ακολουθήσουν οι EMT με τις οικογένειες.

Για παράδειγμα, ο ορισμός ενός ειδικού επικοινωνιολόγου εντός της ομάδας EMT για την αλληλεπίδραση με την οικογένεια μπορεί να εξασφαλίσει συνεπή και σαφή επικοινωνία. Το άτομο αυτό μπορεί να παρέχει ενημερώσεις, να απαντά σε ερωτήσεις και να αντιμετωπίζει τις ανησυχίες, λειτουργώντας ως σημείο επαφής για την οικογένεια.

Η χρήση συμπονετικής και ενσυναισθητικής γλώσσας είναι απαραίτητη κατά την επικοινωνία με τις οικογένειες. Οι EMT πρέπει να παρέχουν πληροφορίες με ευαισθησία και ειλικρίνεια, αποφεύγοντας την ιατρική ορολογία και χρησιμοποιώντας σαφή και κατανοητή γλώσσα. Επιπλέον, οι ΕΜΤ θα πρέπει να παρέχουν ενημερώσεις αμέσως και με συνέπεια, ακόμη και αν δεν υπάρχει σημαντική αλλαγή, για να διατηρούν ανοιχτές γραμμές επικοινωνίας.

Οι EMT θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν τις πολιτισμικές διαφορές και να δείχνουν σεβασμό για τις διαφορετικές πεποιθήσεις και πρακτικές. Η κατανόηση και η συνεκτίμηση των πολιτισμικών εθίμων και παραδόσεων μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία εμπιστοσύνης και στην προώθηση της αποτελεσματικής επικοινωνίας.

Για παράδειγμα, σε ορισμένες κουλτούρες, μπορεί να είναι σημαντικό να εμπλέκονται συγκεκριμένα μέλη της οικογένειας ή θρησκευτικοί ηγέτες στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων. Εάν υπάρχουν γλωσσικά εμπόδια, η παροχή υπηρεσιών γλωσσικής διερμηνείας ή η χρήση διερμηνέων που είναι εξοικειωμένοι με τον πολιτισμό και τα έθιμα μπορεί να διευκολύνει την αποτελεσματική επικοινωνία. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζετε κάθε οικογένεια με αξιοπρέπεια, να σέβεστε τις πεποιθήσεις της και να προσαρμόζετε την επικοινωνία αναλόγως, ώστε να προάγετε μια σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας.

Συνεργατική επικοινωνία με τους επαγγελματίες της υγειονομικής περίθαλψης

Η αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των ΕΜΤ και άλλων επαγγελματιών υγείας είναι ζωτικής σημασίας για την απρόσκοπτη μετάβαση της φροντίδας των ασθενών και τη διασφάλιση της συνέχειας της φροντίδας. Επιτρέπει τη μεταφορά κρίσιμων πληροφοριών για τον ασθενή, διασφαλίζει την ακριβή και έγκαιρη θεραπεία και διευκολύνει τη συνεργασία μεταξύ των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης.

Υπάρχουν διάφορες χρήσιμες στρατηγικές που πρέπει να χρησιμοποιούνται κατά τη συνεργασία με τους επαγγελματίες υγείας.

Για παράδειγμα, οι ΕΜΤ θα πρέπει να παρέχουν μια λεπτομερή και ακριβή αναφορά παράδοσης στο προσωπικό του νοσοκομείου, η οποία θα περιλαμβάνει σχετικές πληροφορίες για τον ασθενή, τα κύρια παράπονα, τις παρεμβάσεις που πραγματοποιήθηκαν, την ανταπόκριση στη θεραπεία και τυχόν αλλαγές στην κατάσταση του ασθενούς.

Η ακρίβεια και η προσοχή στη λεπτομέρεια κατά τη μεταβίβαση αυτών των πληροφοριών είναι ζωτικής σημασίας για την ενημέρωση των επακόλουθων ιατρικών αποφάσεων. Είναι επίσης σημαντικό να χρησιμοποιείτε τυποποιημένα εργαλεία επικοινωνίας, όπως το SBAR  (Situation-Background-Assessment-Recommendation (κατάσταση-υπόβαθρο-αξιολόγηση-συμβουλή)) ή άλλα πρωτόκολλα, τα οποία μπορούν να βοηθήσουν στην αποτελεσματική οργάνωση και μεταφορά πληροφοριών, καθώς και να ενισχύσουν τη σαφήνεια και τη συνέπεια στην επικοινωνία. Αυτά τα εργαλεία παρέχουν ένα πλαίσιο για την οργάνωση των πληροφοριών και τη διασφάλιση ότι δεν θα παραλείπονται ή δεν θα παρεξηγούνται σημαντικές λεπτομέρειες.

Επιπλέον, η έμφαση στη διεπιστημονική συνεργασία, την ενεργή ακρόαση και τον αμοιβαίο σεβασμό υποστηρίζει την απρόσκοπτη μετάβαση της φροντίδας των ασθενών και προάγει ένα συνεργατικό περιβάλλον υγειονομικής περίθαλψης που επικεντρώνεται στα βέλτιστα αποτελέσματα των ασθενών.

Οι EMT θα πρέπει να αναγνωρίζουν τη συμβολή κάθε μέλους της ομάδας και να αναζητούν ενεργά πληροφορίες και ανατροφοδότηση από το προσωπικό του νοσοκομείου, επιδεικνύοντας προθυμία για μάθηση και συνεργασία προς όφελος του ασθενούς.

Ξεπερνώντας τα εμπόδια στην επικοινωνία

Υπάρχουν συχνά κοινά εμπόδια στην αποτελεσματική επικοινωνία κατά τη διάρκεια καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Για παράδειγμα, οι σκηνές έκτακτης ανάγκης έχουν συχνά υψηλά επίπεδα περιβαλλοντικού θορύβου, όπως σειρήνες, μηχανήματα ή πλήθη, τα οποία μπορεί να δυσχεράνουν την αμοιβαία ακρόαση και κατανόηση.

Οι σκηνές έκτακτης ανάγκης είναι συχνά χαοτικές και απρόβλεπτες, με πολλαπλά ερεθίσματα που απαιτούν προσοχή, και αυτοί οι περισπασμοί μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή από την αποτελεσματική επικοινωνία.

Υπάρχει επίσης περιορισμένος χρόνος για επικοινωνία, δεδομένου ότι οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης συχνά απαιτούν γρήγορη λήψη αποφάσεων και ενεργειών.

Επιπλέον, η επικοινωνία με άτομα που μιλούν διαφορετική γλώσσα ή έχουν περιορισμένη γνώση της αγγλικής γλώσσας μπορεί να εμποδίσει την αποτελεσματική ανταλλαγή πληροφοριών και την κατανόηση.

Υπάρχουν, ωστόσο, πρακτικές λύσεις για την υπέρβαση αυτών των εμποδίων, όπως η χρήση τυποποιημένων χειρονομιών για τη μετάδοση πληροφοριών σε θορυβώδη περιβάλλοντα όπου η προφορική επικοινωνία αποτελεί πρόκληση.

Η χρήση συσκευών επικοινωνίας με χαρακτηριστικά ακύρωσης θορύβου ή ακουστικών μπορεί επίσης να βελτιώσει τη σαφήνεια της επικοινωνίας.

Εφαρμογές κινητών τηλεφώνων ή εργαλεία επικοινωνίας με βάση το κείμενο μπορούν να βοηθήσουν στην υπέρβαση των γλωσσικών εμποδίων παρέχοντας μετάφραση σε πραγματικό χρόνο.

Τέλος, η τακτική εκπαίδευση και οι ασκήσεις προσομοίωσης είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση των επικοινωνιακών δεξιοτήτων και της ομαδικής εργασίας μεταξύ των ΕΜΤ. Η αναπαράσταση διαφορετικών σεναρίων επικοινωνίας σε ρόλους και οι συνεδρίες απολογισμού μπορούν να ενισχύσουν την επικοινωνιακή επάρκεια και να αντιμετωπίσουν τυχόν προκλήσεις ή κενά.

 

 

Δεοντολογικά ζητήματα στην επικοινωνία

Οι ηθικοί προβληματισμοί που σχετίζονται με την επικοινωνία κατά τη διάρκεια καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, όπως το απόρρητο των ασθενών, η συγκατάθεση και η ιδιωτική ζωή, είναι υψίστης σημασίας.

Προστασία του απορρήτου των ασθενών

Οι ΕΜΤ έχουν καθήκον να προστατεύουν το απόρρητο των ασθενών, το οποίο περιλαμβάνει τη διαφύλαξη των προσωπικών τους πληροφοριών υγείας και τη μη αποκάλυψή τους χωρίς την κατάλληλη εξουσιοδότηση ή τις νομικές απαιτήσεις.

Για παράδειγμα, οι EMT θα μπορούσαν να προσπαθήσουν και να έχουν συζητήσεις σχετικά με την κατάσταση του ασθενούς, τη θεραπεία και τις προσωπικές πληροφορίες για την υγεία σε ιδιωτικό και ασφαλή χώρο. Θα μπορούσαν επίσης να προσέχουν την ένταση και τον τόνο της φωνής τους και να αποφεύγουν να μοιράζονται περιττές λεπτομέρειες ή να μιλούν δυνατά σε δημόσιους χώρους, ώστε να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο ακούσιας αποκάλυψης.

Λήψη συγκατάθεσης μετά από ενημέρωση

Οι ΕΜΤ θα πρέπει να λαμβάνουν τη συγκατάθεση των ασθενών μετά από ενημέρωση προτού μοιραστούν τις προσωπικές τους πληροφορίες για την υγεία με άλλους επαγγελματίες υγείας ή προτού τις αποκαλύψουν σε άλλους, εκτός από περιπτώσεις όπου ο ασθενής δεν έχει την ικανότητα λήψης αποφάσεων ή όταν υπάρχουν νομικές υποχρεώσεις αναφοράς ορισμένων καταστάσεων. Πριν από την ανταλλαγή πληροφοριών του ασθενούς με άλλους επαγγελματίες υγείας ή τρίτους που εμπλέκονται στη φροντίδα του ασθενούς, οι ΕΜΤ μπορούν να διασφαλίσουν ότι έχουν λάβει τη συγκατάθεση του ασθενούς μετά από ενημέρωση ή ότι λειτουργούν εντός του νομικού πλαισίου που επιτρέπει τη γνωστοποίηση πληροφοριών χωρίς συγκατάθεση.

Διασφάλιση της ιδιωτικής ζωής

Οι EMT θα πρέπει να μοιράζονται μόνο τις απαραίτητες και σχετικές πληροφορίες με άλλους επαγγελματίες υγείας με βάση την ανάγκη ενημέρωσής τους. Να αποφεύγουν τις περιττές αποκαλύψεις που δεν σχετίζονται άμεσα με τη φροντίδα του ασθενούς. Όπου είναι δυνατόν, οι ΕΜΤ θα πρέπει να προσπαθούν να χρησιμοποιούν ασφαλή κρυπτογραφημένα κανάλια επικοινωνίας. Θα πρέπει επίσης να είναι ενήμεροι για τις νομικές απαιτήσεις και να επανεξετάζουν και να επικαιροποιούν τακτικά τις γνώσεις τους σχετικά με τους κανονισμούς προστασίας της ιδιωτικής ζωής και τις βέλτιστες πρακτικές.

Πηγή: https://www.unitekemt.com/blog/how-to-communicate-during-an-emergency-situation/

Παναγιώτης Σπανός

Προνοσοκομειακός Διασώστς

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ