Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Ακινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης, αυχενικά κολάρα και απεγκλωβισμός από αυτοκίνητα: Περισσότερο κακό παρά καλό. Ώρα για αλλαγή.

Ακινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης, αυχενικά κολάρα και απεγκλωβισμός από αυτοκίνητα: Περισσότερο κακό παρά καλό. Ώρα για αλλαγή.

Συγγραφέας: Dr. Marietjie “MJ” Slabbert

Πρόσφατα άκουσα για μια καταγγελία που έκανε ένας ασθενής στην υπηρεσία ασθενοφόρων. Η εν λόγω ασθενής παραπονέθηκε ότι, αφού ενεπλάκη σε αυτοκινητιστικό ατύχημα, οι παραϊατρικοί της έκαναν μερικές ερωτήσεις, έπιασαν τον αυχένα και τα άκρα της, τη ρώτησαν αν μπορούσε να κινηθεί και αν θα ήθελε να προσπαθήσει να βγει η ίδια από το αυτοκίνητο.

Παρόλο που ήταν σε θέση να συμμορφωθεί με αυτό το αίτημα και ήταν σε θέση να περπατήσει μέχρι το φορείο του ασθενοφόρου ΚΑΙ πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο την ίδια ημέρα (έχοντας υποστεί μόνο μερικές μελανιές), ένιωσε ότι, μετά από σκέψη έπρεπε να γράψει ένα παράπονο για να στείλει στην υπηρεσία ασθενοφόρων. Θεώρησε ότι θα έπρεπε να είχε ακινητοποιηθεί (για κάθε ενδεχόμενο) για τον απεγκλωβισμό και “ήθελε να διασφαλίσει ότι ο επόμενος ασθενής δεν θα πάθει κακό από αυτές τις αμελείς πρακτικές του ασθενοφόρου”.

Δεν μπορούσα να πιστέψω αυτό που άκουσα, μέχρι που (μετά από δική μου σκέψη), συνειδητοποίησα από πού προέρχεται αυτή η ασυμφωνία μεταξύ των “προσδοκιών των ασθενών” και της ασφαλούς πρακτικής. Με έκανε επίσης να συνειδητοποιήσω ότι υπάρχουν αρκετοί από τους συναδέλφους μου κλινικούς ιατρούς που θα μπορούσαν επίσης να έχουν αισθανθεί την επιθυμία να αμφισβητήσουν αυτή την “πολεμοχαρή” “καουμπόικη” προσέγγιση του συγκεκριμένου πληρώματος ασθενοφόρου, που επιτρέπει σε έναν ασθενή να αυτοεξοντωθεί.

Αφού μου ζητήθηκε πρόσφατα να γράψω ένα άρθρο σχετικά με τη φροντίδα της σπονδυλικής στήλης για ένα ιστολόγιο, σκέφτηκα ότι αυτό θα ήταν ένα καλό σημείο εκκίνησης.
Όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι από εμάς, η γενική αρχή στην ιατρική περίθαλψη ήταν πάντα: “πρώτα να μην κάνεις κακό”. Οι καλές προθέσεις μας να αποτρέψουμε οποιαδήποτε περαιτέρω βλάβη να συμβεί στους ασθενείς μας με τραύμα, έχει οδηγήσει στη χρήση προφυλάξεων για τη σπονδυλική στήλη που από μόνες τους δεν είναι χωρίς κίνδυνο και συχνά δεν ενδείκνυνται.

Μέχρι πρόσφατα, οι ασθενείς με τραύμα, σχεδόν καθολικά, μεταφέρονταν στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών πάνω σε μια “σανίδα ακινητοποίησης” – μια σκληρή (συχνά ψυχρή) ξύλινη επιφάνεια. Αυτό γινόταν σε μια προσπάθεια να αποτραπεί οποιαδήποτε κίνηση της σπονδυλικής στήλης και να περιοριστεί ο κίνδυνος επιδείνωσης τυχόν τραυματισμού της σπονδυλικής στήλης που προκλήθηκε κατά τη διάρκεια του τραύματος. Ο ασθενής ήταν “δεμένος” χωρίς κανένα μαξιλάρι και συχνά με ένα κακώς προσαρμοσμένο αυχενικό κολάρο.

Οι προθέσεις μας ήταν καλές, αλλά άρχισαν να τίθενται ερωτήματα όταν παρατηρήσαμε ότι οι ασθενείς (συχνά ηλικιωμένοι ή νέοι) υπέστησαν κλινικά σημαντικές πληγές πίεσης ξαπλωμένοι σε αυτές τις σκληρές επιφάνειες για διάστημα 30-60 λεπτών. Για όποιον έχει περάσει ποτέ χρόνο δεμένος σε μια σανίδα σπονδυλικής στήλης θα συμφωνήσει, είναι απίστευτα άβολο και σκληρό να ενθαρρύνει μια φυσική στάση της σπονδυλικής στήλης.

Τα τελευταία χρόνια, η καθολική εφαρμογή της ακινητοποίησης της σπονδυλικής στήλης για όλους τους ασθενείς που υπέστησαν τραύμα έχει επομένως αμφισβητηθεί. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να κάνουν την εμφάνισή τους έχουν αρχίσει να εμφανίζονται διεθνείς συζητήσεις που αμφισβητούν αν αυτό που κάνουμε είναι πράγματι προς όφελος των ασθενών ή τους βλάπτει.

Η αλλαγή είναι συχνά αργή, αλλά βοηθάει όταν οι ηγέτες της προνοσοκομειακής περίθαλψης συμμετέχουν στη συζήτηση και συνεργάζονται για να προωθήσουν την αλλαγή. Λόγω της συμμετοχής πολλών από αυτούς τους πρωτοπόρους, το Ηνωμένο Βασίλειο έχει σε μεγάλο βαθμό απομακρυνθεί από τη χρήση ξύλινων επίπεδων σανίδων ακινητοποίησης της σπονδυλικής στήλης για τη μεταφορά των ασθενών στο νοσοκομείο.

Η συσκευή αυτή χρησιμοποιείται πλέον κυρίως για να βοηθήσει στον απεγκλωβισμό ενός τραυματία από ένα όχημα που έχει εμπλακεί σε σύγκρουση. Στο μεγαλύτερο μέρος του Ηνωμένου Βασιλείου οι ασθενείς με τραύμα μεταφέρονται τώρα γενικά στο νοσοκομείο σε φορείο σκουπ ή σε στρώμα κενού από πολλές υπηρεσίες.

Ακολουθούν ορισμένα από τα πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε:

“ΑΣΦΑΛΗΣ” ΑΠΕΓΚΛΩΒΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΟΧΗΜΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ: ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΟΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ
έναντι της ΑΥΤΟΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ:

Δεν είναι εύκολο κατόρθωμα να βγάλεις με ασφάλεια τους ασθενείς από ένα στραβό μεταλλικό χάος.

Με την πάροδο των ετών έχει αναπτυχθεί μια πρακτική σύμφωνα με την οποία η πεποίθηση είναι ότι η αποκόλληση της οροφής και η μεταφορά ενός ασθενούς σε πλήρη ακινητοποίηση είναι σίγουρα το ασφαλέστερο πράγμα που πρέπει να γίνει.

Πολύ συχνά έχω δει ένα αυτοκίνητο με ελάχιστες ζημιές από πιθανή σύγκρουση χαμηλής πρόσκρουσης να διαλύεται αργά από την πυροσβεστική επειδή ο ασθενής αισθάνθηκε κάποια δυσφορία όταν το πλήρωμα του ασθενοφόρου πίεσε σταθερά το πίσω μέρος του αυχένα.

Ενώ η οροφή αφαιρείται και τα μεταλλικά και γυάλινα συντρίμμια διανέμονται αργά σε μικρές μορφές σωματιδίων στο χώρο του συμβάντος, ο ασθενής συγκρατείται σωματικά τόσο από ένα αυχενικό κολάρο όσο και από έναν πυροσβέστη ή ένα νεότερο μέλος της ομάδας ασθενοφόρων με τα χέρια τους σταθερά γύρω από το λαιμό του ασθενούς. Ταυτόχρονα οι φιάλες οξυγόνου σιγά σιγά εξαντλούνται, ο ήλιος δύει και ο ασθενής υποθερμαίνεται γρήγορα.

Στη συνέχεια, ο με τις αισθήσεις του (τώρα κρύος και ακίνητος) ασθενής “μεταφέρεται” με συντονισμένο τρόπο πάνω σε μια σκληρή σανίδα και ανυψώνεται ή γλιστράει (μερικές φορές κάθετα) έξω από το όχημα για να περάσει τα επόμενα 20-60 λεπτά στο πίσω μέρος ενός ασθενοφόρου καθηλωμένος. Αρκετά συχνά για να απελευθερωθεί από όλες αυτές τις προφυλάξεις εντός 5 λεπτών από την άφιξή του στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών.

Τα προκαταρκτικά αποτελέσματα μιας πρόσφατης μελέτης του Πανεπιστημίου του Limerick που εξέτασε τη ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΗΣ ΕΞΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗΣ ΣΤΗΛΗΣ αποκάλυψαν ότι η κίνηση που απαιτείται για τον απεγκλωβισμό ενός ασθενούς σε μια σπονδυλική σανίδα είναι πολύ μεγαλύτερη από την κίνηση που παρατηρείται όταν ένας συνειδητός ασθενής μπορεί να απεγκλωβιστεί μόνος του.

“Φυσικά, οι ασθενείς με τραύμα μπορεί να έχουν ασταθή τραυματισμό της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης” αναφέρουν οι συγγραφείς του Scancrit.com στο ιστολόγιό τους με θέμα “Η κατάρα του αυχενικού κολάρου”. Όμως η συχνότητα εμφάνισης φαίνεται να είναι χαμηλή. “Σε δύο μελέτες σε ασθενείς με τραύμα που θεωρήθηκαν υψηλού κινδύνου για τραύμα κεφαλής και αυχένα, βρέθηκε συχνότητα 0,7% για σημαντική κάκωση της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης”.

Αυτό το μικρό ποσοστό των ασθενών που όντως υφίστανται τραυματισμό της σπονδυλικής στήλης σε ένα τραύμα απαιτεί προσεκτικό χειρισμό της σπονδυλικής στήλης, αλλά υπάρχει ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό ασθενών που μπορεί στην πραγματικότητα να βλάπτουμε με αυτή την πρακτική.

Έτσι, οι πιο πρόσφατες συστάσεις είναι οι εξής:

Οι ασθενείς δεν πρέπει να περνούν παρατεταμένο χρόνο σε οχήματα που εμπλέκονται σε συγκρούσεις. Οι κίνδυνοι της υποθερμίας και της μη έγκαιρης αντιμετώπισης των τραυματισμών που έχουν υποστεί και της μεταφοράς τους στο νοσοκομείο υπερτερούν κατά πολύ του οφέλους των παρατεταμένων απεγκλωβισμών με επιλογές οροφής.
Ο σε εγρήγορση ασθενής μπορεί να σταθεροποιήσει/υποστηρίξει μόνος του τον αυχένα του και δεν χρειάζεται αυχενικό κολάρο. Εάν ο ασθενής έχει τις αισθήσεις του και δεν είναι σωματικά παγιδευμένος, μπορεί να κληθεί να απεγκλωβιστεί μόνος του με τις δικές του δυνάμεις και στη συνέχεια να τοποθετηθεί σε φορείο ασθενοφόρου και να εξεταστεί περαιτέρω. Μπορούν επίσης να φροντίζουν μόνοι τους τον αυχένα τους κατά τον απεγκλωβισμό από ένα όχημα. Αφήστε αυτούς τους ασθενείς να ελέγχουν μόνοι τους την κίνησή τους κατά τον απεγκλωβισμό.

 

Η σταθεροποίηση με τα χέρια είναι μια αποδεκτή εναλλακτική λύση αντί για σκληρό αυχενικό κολάρο όταν υπάρχει ένδειξη ακινητοποίησης της σπονδυλικής στήλης του ασθενούς.

ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΗ ΑΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗΣ ΣΤΗΛΗΣ: merg Med J 2013;30:1067-1069 doi:10.1136/emermed-2013-203207

Δεν έχει αλλάξει μόνο η καθολική χρήση των σανίδων σπονδυλικής στήλης για τη μεταφορά ασθενών με τραύμα, αλλά και άλλες σημαντικές αλλαγές είναι στον ορίζοντα.

Το 2013 το Faculty of Prehospital Care, μια υποομάδα του Royal College of Surgeons του Εδιμβούργου, δημοσίευσε κατευθυντήριες γραμμές συναίνεσης σχετικά με την προνοσοκομειακή ακινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης.

Οι λεπτομέρειες αυτών των κατευθυντήριων γραμμών συναίνεσης είναι ελεύθερα διαθέσιμες στο διαδίκτυο και τα βασικά σημεία συνοψίζονται παρακάτω:

Αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές είναι συγκεκριμένες για το Ηνωμένο Βασίλειο.

  1. Η μακριά σανίδα σπονδυλικής στήλης είναι αποκλειστικά μια συσκευή απεγκλωβισμού. Η με τα χέρια σταθεροποίηση αποτελεί κατάλληλη εναλλακτική λύση για το αυχενικό κολάρο: Κατά συνέπεια, κανένας ασθενής δεν θα πρέπει να μεταφέρεται στο νοσοκομείο με σανίδα ακινητοποίησης σπονδυλικής στήλης.

2. Μπορεί να υιοθετηθεί ένας αλγόριθμος ακινητοποίησης, αν και το περιεχόμενό του παραμένει απροσδιόριστο: Αυτό θα επιτρέψει στους κλινικούς γιατρούς να ακινητοποιούν μόνο όσους πληρούν προκαθορισμένα κριτήρια.

Οι κατευθυντήριες γραμμές δεν είναι κανονιστικές σχετικά με τα κριτήρια που πρέπει να χρησιμοποιούνται, αλλά αναφέρουν τους κανόνες NEXUS και Canadian C-Spine Rules για την “σοβαρότητα του τραυματισμού της σπονδυλικής στήλης”.

3. Μπορεί να υπάρχει δυνατότητα διαφοροποίησης του αλγορίθμου ακινητοποίησης ανάλογα με το επίπεδο συνείδησης του ασθενούς. Ενδέχεται στον συνεργάσιμο ασθενή η ακινητοποίηση να μπορεί να αναβληθεί μέχρι το τέλος της πρωτογενούς εξέτασης, συμβουλεύοντας τον τραυματία να μην κινείται.

4. Το διατιτραίνον τραύμα χωρίς νευρολογικά σημεία δεν απαιτεί ακινητοποίηση.


5. Πρέπει να αποφεύγεται η πρακτική “Standing take down”: Πρόκειται για την αρκετά επισφαλή πρακτική της χειροκίνητης καθόδου ενός κινούμενου ασθενούς σε μια συσκευή ακινητοποίησης από όρθια θέση. (Χτύπημα σε ορισμένα από τα συνεργεία διάσωσης στον μηχανοκίνητο αθλητισμό που φαίνεται να αγαπούν τόσο πολύ τις “όρθιες ακινητοποιήσεις” για τους οδηγούς που έχουν αυτοαπελευθερωθεί και περιφέρονται σε ζαλισμένη κατάσταση. Στο παρελθόν η “θεωρία” ήταν ότι αυτοί οι ασθενείς είναι τόσο “φτιαγμένοι” από την αδρεναλίνη που μπορεί να μην “αντιληφθούν” ότι έχουν σπάσει τη σπονδυλική τους στήλη παρά μόνο αργότερα και επομένως θα πρέπει να κατεβούν στο έδαφος και να δεθούν σε μια σανίδα. Αυτό είναι δόγμα).

Η ομάδα συναίνεσης ήταν απολύτως σαφής ότι απαιτείται αλλαγή από την πολιτική της ακινητοποίησης του αυχένα τόσο για την προστασία του κλινικού ιατρού όσο και για την προστασία του ασθενούς, σε ένα σύστημα επιλεκτικής ακινητοποίησης με σκοπό τη μείωση των κινδύνων για τον τραυματία.

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΥΧΕΝΙΚΟΥ ΚΟΛΑΡΟΥ

Όταν άρχισα να εργάζομαι στο Ηνωμένο Βασίλειο στην Επείγουσα Ιατρική το 2004, παρέχαμε περιστασιακά ένα μαλακό αυχενικό κολάρο σε ασθενείς που προσέρχονταν τότε στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών παραπονούμενοι για πόνο στον αυχένα μετά από αυτοκινητιστικό ατύχημα χαμηλής ταχύτητας πριν από μία ή δύο ημέρες.

Αυτή η πρακτική της παροχής μαλακών κολάρων για τέτοιου είδους τραυματισμούς  εγκαταλείφθηκε μερικά χρόνια αργότερα και άφησε πολλούς ασθενείς που έφευγαν από το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών να αισθάνονται κάπως “παραπονούμενοι”. Τότε, ήταν μια ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση μεταξύ μας, των γιατρών επειγόντων περιστατικών, ότι οι δικηγόροι και οι πιθανές αξιώσεις και οι δικαστικές εμφανίσεις μπορεί να οδηγούσαν σε αυτές τις συχνές αιτήσεις για κολάρα, ενώ η πραγματικότητα ήταν μάλλον η προσδοκία των ασθενών.

Όταν πρόκειται για τη χρήση ενός σκληρού αυχενικού κολάρου για ασθενείς με τραύμα στον προνοσοκομειακό τομέα, υπήρχαν πάντα ισχυρές απόψεις και στις δύο πλευρές του φράχτη.

Στο ένα άκρο του φάσματος, υπάρχουν οι ιατροί που βγαίνουν με θρησκευτική ευλάβεια από το όχημα έκτακτης ανάγκης με ένα σκληρό αυχενικό κολάρο στο χέρι. Συχνά είναι το πρώτο κομμάτι εξοπλισμού που εφαρμόζεται στον ασθενή με τραύμα και κατά τη γνώμη πολλών κλινικών ιατρών, η καθυστερημένη εφαρμογή είναι αμέλεια. Αυτό είναι δόγμα!

Από την άλλη πλευρά του φάσματος έχουμε τώρα έντονα διατυπωμένα ιστολόγια που δημοσιεύονται από πολύ γνωστούς προνοσοκομειακούς κλινικούς ιατρούς οι οποίοι ζητούν τον “θάνατο του αυχενικού κολάρου” και μιλούν στο ιστολόγιο για την “κατάρα του αυχενικού κολάρου”.

Γιατί αυτή η διαμάχη;

Λοιπόν, τα αυχενικά κολάρα εισήχθησαν στην πρακτική των επειγόντων περιστατικών με πολύ λίγα στοιχεία. Και πάλι, ήταν η προσπάθειά μας ως ιατρική κοινότητα να προσπαθήσουμε να αποτρέψουμε περαιτέρω βλάβες. Ωστόσο, από τότε αρκετές μελέτες σε πτώματα έχουν δείξει ότι τα αυχενικά κολάρα μπορεί στην πραγματικότητα να οδηγήσουν σε μεγαλύτερη απόσπαση προσοχής σε μια τραυματισμένη σπονδυλική στήλη, να αυξήσουν την ενδοκρανιακή πίεση, να οδηγήσουν σε πληγές πίεσης, να επηρεάσουν τον αερισμό και δεν εμποδίζουν την κίνηση της σπονδυλικής στήλης στο κατακόρυφο επίπεδο. Έτσι, όχι μόνο έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει βλάβη, αλλά επίσης δεν κάνει πραγματικά αυτό που λέει η συσκευασία του.

Εδώ και αρκετά χρόνια οι γιατροί που ασχολούνται με την προνοσοκομειακή περίθαλψη στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν τη δυνατότητα να “να διαγνώσουν τη σοβαρότητα του τραυματισμού μιας σπονδυλικής στήλης” επί τόπου και συνιστούν ότι η ακινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης δεν χρειάζεται να επιβάλλεται για όλους τους ασθενείς. Τα πιο συνηθισμένα κριτήρια που χρησιμοποιούνται για τον καθαρισμό της σπονδυλικής στήλης επί τόπου είναι τα κριτήρια NEXUS.

Αρκετές υπηρεσίες ασθενοφόρων στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν επίσης εισαγάγει ένα πρωτόκολλο σύμφωνα με το οποίο τα πληρώματα ασθενοφόρων μπορούν να ακολουθήσουν ένα κριτήριο για την εκκαθάριση της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης σε μια προσπάθεια να εντοπίσουν ασθενείς που είναι απίθανο να έχουν υποστεί τραυματισμό στον αυχένα και οι οποίοι δεν χρειάζονται ακινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης.

Όλα τα εύσημα στους συναδέλφους μου στη Σκανδιναβία που έγραψαν ένα φανταστικό ιστολόγιο με τίτλο “η κατάρα του αυχενικού κολάρου” το 2013 σε μια προσπάθεια να καταρρίψουν ορισμένους από αυτούς τους μύθους που σχετίζονται με την προνοσοκομειακή χρήση των αυχενικών κολάρων.

Τι σημαίνει λοιπόν αυτό για το μέλλον και υπάρχει κάποια επίπτωση για τους γενικούς γιατρούς;

Λοιπόν, κατά τη γνώμη μου πρόκειται για τις πιο λογικές συστάσεις που έχουν γίνει εδώ και πολύ καιρό για την επείγουσα διαχείριση των ασθενών.

Δεν θα αλλάξουν την πρακτική από τη μια μέρα στην άλλη και θα χρειαστεί ακόμη περισσότερος χρόνος για να αλλάξουν οι προσδοκίες και οι ισχυρές απόψεις μεταξύ των πιστών του “βάλτε ένα κολάρο ούτως ή άλλως, για να είστε σίγουροι…”.

Δεν είμαι Γενικός Ιατρός ή Οικογενειακός Ιατρός και επομένως δεν μπορώ να μιλήσω με καμία αυθεντία σχετικά με το ποιες πρακτικές θα συνιστώνταν για τους ασθενείς που προσέρχονται σε ιατρεία γενικής ιατρικής παραπονούμενοι για πόνο στον αυχένα / αυχενικό τραυματισμό μετά από σύγκρουση.

Το μόνο που θα έλεγα είναι ότι είναι απίθανο, ελλείψει νευρολογικών ανωμαλιών, οι ασθενείς αυτοί να χρειάζονται οποιαδήποτε συσκευή ακινητοποίησης του αυχένα ή ένα ταξίδι στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών για ακτινογραφία. Η αντιμετώπιση των προσδοκιών των ασθενών… λοιπόν, αυτό είναι ένα διαφορετικό θέμα.

Η ουσία είναι ότι επειδή πάντα κάναμε κάτι με έναν συγκεκριμένο τρόπο, δεν σημαίνει ότι ήταν εξαιρετικά ανόητο. Η αλλαγή πρέπει να βασίζεται σε υγιή συλλογισμό και, όπου υπάρχει, σε βάσιμες αποδείξεις. Δεν χρειάζονται όλοι οι ασθενείς με τραύμα ακινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης ή παθητικό απεγκλωβισμό και αν έχετε μετοχές στη βιομηχανία αυχενικών κολάρων, θα σας πρότεινα να τις πουλήσετε τώρα.

Αλλά μη με πιστέψετε…

Βιβλιογραφία

Sydneyhems.com

Ambofoam.wordpress.com

Interesting articles on the topic of spinal care, spinal assessment tools and more:

Overview and comparison of Nexus and Canadian C-spine Rules (AJCM pdf)

Benger et al. Why do we put cervical collars on conscious trauma patients? SJTREM, 2009. Full text.

Prehospital use of cervical collars in trauma patients – a critical review, J Neurotrauma, 2013. Co-written by Helge Asbjørnsen.

Stone et al. The Effect of Rigid Cervical Collar on Internal Jugular Vein Dimensions, Acad Emerg Med, 2010.

Mobbs et al. Effect of cervical hard collar on intracranial pressure after head injury, ANZ J Surg, 2002.

Hauswald et al. Out-of-hospital Spinal Immobilization: Its Effect on Neurologic Injury, Acad Emerg Med, 1998. Full text.

Peleg et al. Extrication Collars Can Result in Abnormal Separation Between Vertebrae in the Presence of a Dissociative Injury, J Trauma, 2010.

Lador et al. Motion Within the Unstable Cervical Spine During Patient Maneuvering: The Neck Pivot-Shift Phenomen, J Trauma, 2011.

Biomechanics of Extrication and Spinal Immobalisation (pdf)

Dr. Marietjie “MJ” Slabbert

Σχετικά με την Dr. MJ Slabbert
Η Dr. Marietjie “MJ” Slabbert είναι ειδικός αναισθησιολόγος και γιατρός εντατικής θεραπείας με δεκαετή εμπειρία στην προνοσοκομειακή ιατρική φροντίδα έκτακτης ανάγκης. Με εκπαίδευση από τη Νότια Αφρική, έχει εργαστεί ως γιατρός στον προνοσοκομειακό ιατρικό τομέα επειγόντων περιστατικών στη Νότια Αφρική, την Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο και επί του παρόντος εργάζεται στην αναισθησία τραύματος και την εντατική θεραπεία στο Τορόντο του Καναδά. Η MJ εμφανίστηκε επίσης πρόσφατα στη σειρά του BBC “Hour to save your life” όταν εργαζόταν στην υπηρεσία HEMS στο Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι μανιώδης χρήστης του twitter. @mjslabbert

ΠΗΓΗ: siriusbusinessservices

Παναγιώτης Σπανός

Διασώστης – Πλήρωμα Ασθενοφόρου

Πρόεδρος Διασωστών Ρόδου

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ