Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Ψυχολογία » ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ-ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ-ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΣΘΕΝΩΝ-ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

 

ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

  • Με τον όρο συμπεριφορά εννοούμε ότι φαίνεται από την αντίδραση ενός ατόμου στο περιβάλλον του, δηλαδή το σύνολο των ενεργειών του.
  • Στις περισσότερες περιπτώσεις τα άτομα αντιδρούν στο περιβάλλον με λογικό τρόπο. Με τα χρόνια έχουν μάθει να προσαρμόζονται σε μια ποικιλία καταστάσεων (δυσάρεστων ή ευχάριστων).

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Με τον όρο διαταραχή συμπεριφοράς εννοούμε κάθε αντίδραση σε γεγονότα που έρχονται σε σύγκρουση με καθημερινές δραστηριότητες ή είναι μη αποδεκτές από το κοινωνικό περιβάλλον, την οικογένεια του και τον ίδιο τον ασθενή.

ΑΙΤΙΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

  • Η αιφνίδια εγκατάσταση μιας νόσου.
  • Ένα πρόσφατο τραύμα.
  • Η δηλητηρίαση από οινόπνευμα ή άλλες φαρμακευτικές ουσίες αλλά και νευρολογικές παθήσεις.
  • Διαταραχή του επιπέδου συνείδησης που μπορεί να οφείλεται σε σοβαρή υπογλυκαιμία, ανοξαιμία, ισχαιμία εγκεφάλου, υπερθερμία ή υποθερμία.

ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΦΥΛΑΞΗΣ

1.Να είστε έτοιμοι να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο.

2.Να έχετε διαμορφώσει ήδη ένα σχέδιο δράσης.

3.Συστήστε τον εαυτό σας ήρεμα.

4.Να είστε άμεσοι.

5.Αξιολόγηση της σκηνής του επεισοδίου.

6.Μείνετε κοντά στον ασθενή.

7.Ενθαρρύνετε σκόπιμα ορισμένες ενέργειες του ασθενούς.

8.Δείξτε ενδιαφέρον ακούγοντας την εξιστόρηση του ασθενούς.

9.Μην πλησιάζετε πολύ κοντά τον ασθενή.

10.Αποφύγετε να παλέψετε μαζί του.

11.Να είστε ειλικρινής και καθησυχαστικός.

12.Μην κρίνετε.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

1.Πως σχετίζεται ο ασθενής μαζί σας;

2.Απαντά ο ασθενής λογικά στις ερωτήσεις σας;

3.Παρουσιάζει ο ασθενής απόσυρση ή αδιαφορία;

4.Είναι ο ασθενής φιλικός ή επιθετικός;

5.Κατανοεί ο ασθενής το λόγο που βρίσκεστε εκεί;

6.Πως είναι ντυμένος ο ασθενής;

7.Πως είναι οι κινήσεις του ασθενούς;

8.Έχει βλάψει ο ασθενής τον εαυτό του ή τους άλλους;

9.Ποιες είναι οι εκφράσεις του προσώπου του;

10.Αποσπάται εύκολα η προσοχή του;

11.Αντιδρά ο ασθενής λογικά στα όσα συμβαίνουν γύρω του;

12.Είναι ακέραια η μνήμη του ασθενούς;

13.Ποια είναι η διάθεση του ασθενούς;

14.Φαίνεται ο ασθενής φοβισμένος ή ανήσυχος;

15.Εκφράζει παρανοϊκές σκέψεις; ψευδαισθήσεις ή παραισθήσεις;

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΧΩΔΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

 

 

 

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΧΩΔΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

Το Άγχος είναι ένα υποκειμενικό αίσθημα δυσφορίας ή τρόμου που συνοδεύεται από κλινικές εκδηλώσεις ενώ η πηγή προέλευσής του είναι συνήθως απροσδιόριστη και άγνωστη για το άτομο. Συνδέεται δε, με την έννοια της απειλής: απειλή στην σωματική ακεραιότητα, στην αυτοεκτίμηση ,στην προσωπικότητα.

  • Αναγκαία κρίνεται η διαφοροποίηση του άγχους από το φόβο. Ο φόβος προκαλείται από φυσική ή ψυχολογική έκθεση σε ένα απειλητικό ερέθισμα. Ο φόβος παράγει το άγχος.
  • ΕΙΔΙΚΕΣ ΦΟΒΙΕΣ: Αγοραφοβία, κλειστοφοβία, η φοβία του ύψους, κοινωνικές φοβίες.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΧΩΔΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

  • Ανησυχούν για ότι τους συμβαίνει αν θα τρελαθούν ή αν θα καταλήξουν ανοϊκοί.
  •  Ανησυχούν για ότι μπορεί να συμβεί στους οικείους τους στο σπίτι.
  •  Ζουν σε μια κατάσταση φόβου συνεχώς μέρα νύχτα.
  •  Εξαιτίας του φόβου, οι μυς του αγχώδους ασθενούς είναι πάντα τεντωμένοι και αυτή η τάση μπορεί να οδηγήσει σε πονοκεφάλους, ταχυκαρδία, αίσθημα δυσκαταποσίας, ή πνιγμού και συχνά σε μεγάλη κούραση.
  • Δεν έχει όρεξη και χάνει βάρος.
  • Δεν μπορεί να κοιμηθεί από την ανησυχία, έχει εφιάλτες και ξυπνάει συνέχεια.
  • Κρίσεις πανικού στην διάρκεια των οποίων νιώθει ότι θα πεθάνει.
  1. Ένας αγχώδης άρρωστος χρειάζεται κάποιον να τον ακούει.
  2. Τον βοηθάει να μιλάει για τις ανησυχίες του, αλλά μην αφήνετε τον εαυτό σας να επηρεαστεί από την ταραχή του.
  3. Αν έχει οργανικά συμπτώματα που προκλήθηκαν από το άγχος του ο γιατρός σίγουρα θα τον έχει διαβεβαιώσει ότι δεν έχει κάποια οργανική πάθηση, αλλά θέλει να σε ακούσει και σας να το λέτε.
  4. Προτροπή για φαγητό ( μικρές μερίδες φαγητού και να φαίνονται ελκυστικές ).
  5. Ένα ζεστό μπάνιο και ένα ζεστό ρόφημα ίσως τον βοηθήσουν να αντιμετωπίσει τη νύχτα του.
  6. Εάν εμφανίσει κρίση πανικού ασχοληθείτε μαζί του ,μείνετε ήρεμοι ,μιλάτε χαμηλόφωνα, πείτε του ότι θα μείνετε μαζί του και σύντομα θα νιώσει καλύτερα.
  7. Όταν ο ασθενής δε βρίσκεται σε κρίση, προσπαθείστε να τον κρατήσετε απασχολημένο με κάτι που δε θέλει πολύ χρόνο και δεν απαιτεί μεγάλη συγκέντρωση.
  8. Ασκήσεις χαλάρωσης μπορεί να συστηθούν, το βάδισμα γιατί τον χαλαρώνει και βελτιώνει την όρεξη του.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΦΟΒΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

 

 

  • Ψυχοθεραπεία συμπεριφοράς ( εκπαιδεύονται να μην αντιδρούν στο φοβικό αντικείμενο).
  • Οι ομάδες ασθενών και οι συζητήσεις μπορούν να βοηθήσουν.

ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

 

 

  1. Σε μια προσπάθεια να προστατεύσει τον εαυτό του από το άγχος, ένας άνθρωπος μπορεί να νιώσει την ανάγκη να εκτελέσει κάποιες πράξεις ξανά και ξανά.
  2. Αυτές οι πράξεις ή τελετουργίες συνήθως συνδέονται με κάποια σκέψη που επίμονα έρχεται στο μυαλό του και με την οποία είναι υποχρεωμένος να ασχοληθεί. Π.Χ. Ο φόβος της σκόνης ή της βρωμιάς ή ότι θα κολλήσει κάποια ασθένεια ή ότι θα την μεταδώσει σε άλλον.
  3. Η  απασχολησιοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει και να καθορίσει ένα πρόγραμμα δραστηριοτήτων που θα του καλύπτει κάθε ώρα της ημέρας.
  4. Κάνουμε ότι μπορούμε για να εξηγήσουμε την συμπεριφορά του στους άλλους και να τον συμπαθήσουν.
  5. Θεραπείες συμπεριφοράς και ασκήσεις χαλάρωσης.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΣΤΕΡΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

O άνθρωπος που αναπτύσσει υστερικά συμπτώματα, είναι αυτός που έχει αποφασίσει ότι ο μόνος τρόπος για να αποκτήσει αγάπη, φροντίδα, προσοχή και επιδοκιμασία, είναι να εμφανιστεί άρρωστος με κάποιο τρόπο. Αυτή η απόφαση είναι εξ’ολοκλήρου ασυνείδητη. Τον εξυπηρετούν να βγει από μια δυσάρεστη κατάσταση, να λύσει μια διένεξη ή να κερδίσει κάποια πλεονεκτήματα, δεν προσποιείται σε ότι κάνει.

  •  Χρειάζεται στοργή , φροντίδα και προσοχή.
  •  Ψυχοθεραπεία συμπεριφοράς.
  •  Οι υστερικοί έχουν οργανωτικές ικανότητες, ενθαρρύντε τους να οργανώσουν διαγωνισμούς ή διάφορες εκδηλώσεις.
  •  Ομάδες ασθενών του δίνεται η ευκαιρία να κερδίσει την επιδοκιμασία αντί να την επιδιώκει εκβιαστικά.
  •  Ποτέ δεν αγνοούμε ένα παράπονο αν πριν δεν ερευνηθεί ιατρικά.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

 

 

  1.  Ο καταθλιπτικός είναι σαν να βρίσκεται μέσα σε πυκνή ομίχλη ή σε ένα εφιάλτη, η ζωή δεν αξίζει τίποτα γιατί βλέπει τα πάντα μέσα από το πέπλο της θλίψης .
  2.  Έχει λίγη όρεξη και χάνει βάρος γρήγορα, υποφέρει από δυσκοιλιότητα, διαταραχές ύπνου, ατημέλητοι.
  3. Αν ήδη έχετε μια καλή θεραπευτική σχέση και είστε επίμονοι στις προσπάθειές σας θα έχετε επιτυχία . Αν δεν έχετε μην παραιτείσθε.
  4. Οι καταθλιπτικοί δε μιλούν πολύ και οι βαριά καταθλιπτικοί δε μιλούν καθόλου, για αυτό είναι πολύ σημαντικό όταν πουν κάτι, να το σημειώσετε αμέσως. Γιατί ο κίνδυνος με τον καταθλιπτικό είναι ότι μπορεί να σκέφτεται ότι θα αυτοκτονήσει.
  5. Δώστε του το χρόνο σας και την προσοχή σας.
  6. Ακόμα και αν δεν απαντάει όταν του μιλάτε, ξέρει καλά ότι έχετε διαλέξει να είστε μαζί του.
  7. Χρησιμοποιείστε τα μάτια, τα χέρια και το χαμόγελό σας για να του δείξετε την συμπάθειά σας.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΥΠΕΡΔΡΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ (ΔΙΕΓΕΡΤΙΚΟΙ)

  1. Είναι συνέχεια σε κίνηση, μιλάει και περπατάει αδιάκοπα, είναι γεμάτος ενέργεια και αυτοπεποίθηση.
  2.  Η ομιλία του είναι έντονη , συχνά αισχρή και μπορεί να κάνει και σεξουαλικές προτάσεις.
  3.  Θα πρέπει να εξασφαλίζουμε ένα ήρεμο περιβάλλον χωρίς πολλά ερεθίσματα.
  4. Όταν του μιλάτε προσαρμοστείτε στον δικό του τρόπο ομιλίας.
  5. Η διάθεσή του αλλάζει ταχύτητα και η συμπεριφορά του είναι συχνά απροσδόκητη. Για αυτό θα πρέπει να είστε ήρεμοι, ρεαλιστικοί, να μη σοκάρεστε και να έχετε φαντασία ,να συλλαμβάνετε κάποιους φόβους και αμφιβολίες πίσω από τη νόσο του.
  6. Όταν ο ασθενής είναι σε οξεία διέγερση, μην του μιλάτε εκτός και αν είναι τελείως απαραίτητο. Όταν πρέπει να του μιλήσετε κάντε το ήρεμα , σιγά και σύντομα.
  7. Όταν πρέπει να τον σταματήσετε , μην το κάνετε απαγορεύοντας μια δραστηριότητα, αλλά συστήνοντας κάποια άλλη.
  8. Πρέπει να είστε πάντα σε ετοιμότητα να παρεμποδίσετε καυγάδες και διαφωνίες και να στρέψετε αλλού την προσοχή του πριν συμβεί το κακό.

ΔΙΑΧΕΙΡΗΣΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

 

 

  • Όταν αντιληφθείτε μια αλλαγή στη συμπεριφορά του ,στην όψη του και γίνεται επιθετικός προς εσάς, μην το παίρνεται προσωπικά. Είναι μέρος της αρρώστειας του. Παραμένετε ήρεμοι για να τον αντιμετωπίσετε όσο πιο γρήγορα γίνεται.
  •  Αν η επιθετικότητά του είναι λεκτική, πείτε του ότι λυπάστε που αισθάνεται έτσι και ότι δεν έχετε πρόθεση να τον αναστατώσετε.
  • Μη διαφωνήσετε μαζί του αλλά προσπαθείστε να στρέψετε αλλού την προσοχή του.
  •  Αν είναι επιθετικός με πράξεις, χρειάζεστε και τη βοήθεια άλλων ατόμων. Αν δεν υπάρχουν άλλα άτομα κοντά σας για να σας βοηθήσουν, πάρτε κάτι για να προστατευτείτε. Π.χ. Κάποια καρέκλα . Κρατήστε την μπροστά σας με τα πόδια της προς το μέρος του και υποχωρείστε προς την πόρτα με την πλάτη σας στον τοίχο. Συνεχίστε να τον κοιτάτε και κρατάτε την ψηλά, στο ίδιο επίπεδο με το στήθος του και το πρόσωπό του, αλλά να μην την φτάνει. Προσέξτε να μην σας στριμώξει σε γωνία και μιλάτε του συνέχεια. Αμέσως μόλις φτάσετε σε απόσταση ακοής από άλλους ανθρώπους , φωνάξτε για βοήθεια.

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΑΧΥΠΟΠΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ

 

 

  1. Μην παρασύρεστε σε διαφωνίες με τις παραληρητικές του ιδέες ,απλά αφήστε τον να σας εξηγήσει.
  2.  Όσο περισσότερο τον κατανοείτε, τόσο ευκολότερα θα αποφύγετε να τον ερεθίσετε και θα προλάβετε ότι τον κάνει επιθετικό.
  3.  Μη μιλάτε ποτέ ψιθυριστά με κάποιον άλλο κοντά του. Ή φύγετε να μη σας ακούει καθόλου ή υψώστε σκόπιμα τη φωνή σας ώστε να σας ακούει καθαρά.
  4. Μην του απευθύνετε το λόγο όταν είστε πίσω του.
  5. Πλησιάστε τον από μπροστά, έτσι ώστε να σας δει πριν αρχίσετε να του μιλάτε.
  6.  Μην τον αγγίζετε χωρίς λόγο. Οι καχύποπτοι συχνά δυσανασχετούν όταν τους πιάνει κάποιος και παρεξηγούν τις προθέσεις του. Αλλά αν πάρει την πρωτοβουλία να απλώσει το χέρι του για να σας χαιρετήσει , τότε απαντήστε αμέσως με μια ευγενική , σταθερή , ήρεμη χειραψία.