Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Τα άρθρα του Διασώστη » 5 πρακτικά βήματα για την πρόληψη ιατρικών λαθών στον χώρο της προνοσοκομειακής φροντίδας

5 πρακτικά βήματα για την πρόληψη ιατρικών λαθών στον χώρο της προνοσοκομειακής φροντίδας

Ανακαλύψτε εφαρμόσιμες στρατηγικές για τις ομάδες προνοσοκομειακής φροντίδας ώστε να μειώσουν τα λάθη μέσω ξεκούρασης, συγκέντρωσης και ομαδικής εργασίας

Του Steve Wirth, Esq., EMT-P

Τα ιατρικά λάθη που μπορούν να προληφθούν συμβάλλουν σε σημαντική βλάβη ασθενών κάθε χρόνο. Οι επαγγελματίες της Επείγουσας Προνοσοκομειακής Φροντίδας (EMS) μπορούν να εφαρμόσουν βασικές στρατηγικές για να μειώσουν αυτά τα περιστατικά και να ενισχύσουν την ασφάλεια των ασθενών.

Το Εθνικό Ινστιτούτο Ιατρικής (National Institute of Medicine), στην καθοριστική του αναφορά το 1999 “To Err is Human: Building a Safer Health System”, εκτίμησε ότι έως και 98.000 άνθρωποι τον χρόνο πεθαίνουν στα νοσοκομεία λόγω ιατρικών λαθών που μπορούν να προληφθούν. Δυστυχώς, δεν έχουμε αξιόπιστες εκτιμήσεις για τον αριθμό των θανάτων από ιατρικά λάθη στην προνοσοκομειακή φροντίδα. Όμως, με δεδομένο τον σημαντικό αριθμό λαθών που συμβαίνουν σε ένα πιο ελεγχόμενο περιβάλλον όπως το νοσοκομείο, είναι λογικό να υποθέσουμε ότι οι αριθμοί θα είναι επίσης σημαντικοί σε ένα λιγότερο ελεγχόμενο περιβάλλον, όπως αυτό της προνοσοκομειακής περίθαλψης.

Τα ιατρικά λάθη που μπορούν να αποφευχθούν είναι δαπανηρά, όχι μόνο σε όρους απώλειας ζωής ή βλάβης του ασθενούς. Υπάρχουν επίσης σημαντικά οικονομικά κόστη, όπως πρόσθετη φροντίδα λόγω του λάθους, απώλεια παραγωγικότητας και εισοδήματος, καθώς και η ψυχολογική και σωματική ταλαιπωρία του ασθενούς. Η αναφορά του IOM υπογραμμίζει επίσης ότι και οι επαγγελματίες υγείας πληρώνουν το τίμημα, με «απώλεια ηθικού και απογοήτευση επειδή δεν μπορούν να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή φροντίδα».

Όλοι κάνουμε λάθη. Ακόμη και οι πιο έμπειροι και αφοσιωμένοι διασώστες μπορούν να κάνουν λάθη στο πεδίο που μπορεί να στοιχίσουν μια ζωή ή να έχουν αρνητικές συνέπειες. Το κλειδί για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου σοβαρών ιατρικών λαθών είναι μια πολυεπίπεδη προσέγγιση αποφυγής κινδύνου, που εστιάζει στις ανάγκες του ασθενούς. Ακολουθούν πέντε βήματα που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση λαθών κατά τη φροντίδα:

1. Εξασφαλίστε ότι τα πληρώματά σας είναι ξεκούραστα

Έρευνες δείχνουν ότι η στέρηση ύπνου και η κόπωση οδηγούν σε λάθη. Αρκετά τροχαία ατυχήματα ασθενοφόρων έχουν συνδεθεί με τον οδηγό που αποκοιμήθηκε, γεγονός που δείχνει τη σοβαρότητα του προβλήματος.

Οι ηγέτες του προνοσοκομειακού χώρου πρέπει να τονίζουν τη σημασία της ξεκούρασης. Πολιτικές που απαιτούν οι εργαζόμενοι να εμφανίζονται ξεκούραστοι στη βάρδια μπορούν να ενισχύσουν αυτή τη βασική αρχή. Επίσης, η δημιουργία χώρων και χρόνων ανάπαυσης για τα πληρώματα που βρίσκονται σε υπηρεσία βοηθά.

Ακόμα πιο σημαντικό: πρέπει να υπάρχουν διαδικασίες που επιτρέπουν σε μέλος πληρώματος να αποσυρθεί από μια κλήση – χωρίς πειθαρχικές συνέπειες – εάν δεν αισθάνεται αρκετά ξεκούραστο για να την αναλάβει. Αυτό μπορεί να αποτρέψει μια τραγωδία.

2. Εστιάστε αποκλειστικά στον ασθενή

Οι ηγέτες πρέπει να καλλιεργούν κουλτούρα όπου ο ασθενής δεν είναι απλώς προτεραιότητα – είναι ο μόνος λόγος ύπαρξης του οργανισμού. Όπως υπενθυμίζει ο Andy Lovell (Gloucester County EMS, New Jersey) στους νέους εργαζόμενους: «Οι ασθενείς και τα περιστατικά δεν είναι διακοπή της μέρας μας — είναι ο λόγος που υπάρχουμε!»

Η συνεχής υπενθύμιση αυτού του απλού, αλλά θεμελιώδους σημείου, βοηθά να αποτραπεί η αδιαφορία και η χαλάρωση.

3. Μηδενική ανοχή στους περισπασμούς

Κλείστε τα κινητά! Ζούμε σε έναν κόσμο γεμάτο περισπασμούς και πληροφοριακή υπερφόρτωση. Όλο και περισσότερες υπηρεσίες του προνοσοκομειακού χώρου επανεξετάζουν τις πολιτικές τους για τη χρήση προσωπικών συσκευών και απαγορεύουν τη χρήση τους κατά τη διάρκεια της αποστολής.

Η προσωπική χρήση κινητού σε κινούμενο ασθενοφόρο ή στη σκηνή ενός περιστατικού δεν πρέπει να επιτρέπεται. Αποσπά την προσοχή από την πλήρη φροντίδα που χρειάζεται και αξίζει ο ασθενής.

4. Ενισχύστε την ομαδικότητα

Η φροντίδα του ασθενούς είναι συλλογική διαδικασία. Οι ηγέτες πρέπει να τονίζουν ότι όλα τα μέλη του πληρώματος εργάζονται ως ομάδα.

Οι εποχές του «σήμερα εγώ αναλαμβάνω τον ασθενή, αύριο εσύ» έχουν περάσει. Όλοι πρέπει να είναι επικεντρωμένοι στον ασθενή, να ελέγχουν τη δουλειά ο ένας του άλλου και να συνεργάζονται. Δύο ζευγάρια μάτια, αυτιά και χέρια είναι καλύτερα από ένα. Εκεί που ένας μπορεί να χάσει μια κρίσιμη λεπτομέρεια, ο άλλος μπορεί να την εντοπίσει και να αποτρέψει ένα λάθος.

5. Ενθαρρύνετε την ανοιχτή επικοινωνία χωρίς άμυνα

Η επαγγελματική φροντίδα απαιτεί τρεις υποχρεώσεις από κάθε μέλος πληρώματος:

  • Υποχρέωση να αμφισβητούμε τον εαυτό μας: Να αναγνωρίζουμε τις δυνάμεις και τις αδυναμίες μας, και να ζητάμε βοήθεια όταν χρειάζεται.

  • Υποχρέωση να αμφισβητούμε ο ένας τον άλλο: Αν ο συνεργάτης μας δει κάτι λάθος ή ελλιπές στη φροντίδα, έχει την υποχρέωση να το πει. Αντίστοιχα, οφείλουμε να μην αντιδρούμε αμυντικά ή αρνητικά όταν μας επισημαίνουν κάτι.

  • Υποχρέωση να αναλαμβάνουμε την ευθύνη: Η ασφάλεια δεν αφορά μόνο την ικανότητα, αλλά και την ειλικρίνεια. Όλοι πρέπει να παραδέχονται τα λάθη τους και να δέχονται τις συνέπειες.

Η ηγεσία πρέπει να δημιουργεί ένα περιβάλλον όπου η ειλικρίνεια και η υπευθυνότητα είναι αδιαπραγμάτευτες.

Λογοδοσία στο Σύστημα Προνοσοκομειακής Φροντίδας

Η απουσία επαρκούς επίβλεψης συχνά οδηγεί σε έλλειψη λογοδοσίας. Περιοδικές συνοδείες από τους ηγέτες προσφέρουν δύο οφέλη:

  1. Άμεση παρατήρηση που μπορεί να αποτρέψει λάθη.

  2. Σαφές μήνυμα στο προσωπικό ότι η ηγεσία νοιάζεται πραγματικά για αυτούς και την ασφάλεια των ασθενών.

Η λογοδοσία δεν αφορά μόνο την πειθαρχία· αφορά την ανάπτυξη κουλτούρας μάθησης από τα λάθη ώστε να μην επαναλαμβάνονται.

Συμπέρασμα

Οι ηγέτες μπορούν να είναι πιο αποτελεσματικοί στην πρόληψη ιατρικών λαθών όταν το προσωπικό γνωρίζει ότι δεν θα τιμωρηθεί απλώς επειδή έκανε ένα λάθος, αλλά ότι θα μάθει από αυτό. Η ασφάλεια των ασθενών πρέπει να βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο, ώστε να εντοπίζονται άμεσα τα προβλήματα και να λαμβάνονται διορθωτικά μέτρα προτού τα λάθη γίνουν απειλητικά για τη ζωή.

Πηγή: 5 practical steps to prevent medical errors

Παναγιώτης Σπανός

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ