Πρέπει πρώτα να κατέχετε και να εξασκείτε χαρακτηριστικά όπως η ευγένεια και η συμπόνια πριν μπορέσετε να μεταδώσετε το συναίσθημα αυτό στους ασθενείς σας
Φανταστείτε ότι βρίσκεστε στην αγορά ενός κλασικού σπορ αυτοκινήτου. Παρατηρείτε μια διαδικτυακή διαφήμιση που λέει ότι ένα άτομο χαρίζει μια Shelby Mustang σε άριστη κατάσταση. Πηγαίνετε τρέχοντας στο σπίτι του, ανυπόμονοι να επωφεληθείτε από αυτή την απίστευτη προσφορά.
Όταν φτάνετε, σας υποδέχεται με χαμόγελο και σας λέει αυτό που ελπίζατε να ακούσετε.
«Σίγουρα θα σου δώσω μια Mustang». Σας λέει ο άντρας. «Είναι ένα πανέμορφο αυτοκίνητο. »
Αφού ακούσετε υπομονετικά την περιγραφή του για το όχημα, ρωτάτε με αγωνία: «Πού είναι; Μπορώ να το δω;»
«Ω, όχι, στην πραγματικότητα δεν μπορείτε να το δείτε εδώ, γιατί δεν το έχω», εξηγεί ευχάριστα.
Τώρα η απογοήτευσή σας αρχίζει να αυξάνεται. Η υποψία σας ότι η συμφωνία ήταν πολύ καλή για να είναι αληθινή βγαίνει στην επιφάνεια. «Πού είναι;» ρωτάτε.
«Λυπάμαι, στην πραγματικότητα δεν έχω τη Shelby Mustang που περιέγραψα», εξηγεί. «Αλλά είμαι παραπάνω από πρόθυμος να σας δώσω μία». Χαμογελώντας προσθέτει: «Εξάλλου, είναι το σωστό. Δεν σε κάνει να αισθάνεσαι καλά αυτό; Δεν είναι αυτό αρκετό;»
«Δεν με νοιάζει αν θα ήθελες να μου δώσεις ένα αυτοκίνητο!» αναφωνείς, θυμωμένη για τον χρόνο που έχασες. «Δεν μπορείς να μου δώσεις αυτοκίνητο, αν δεν έχεις».
Και με αυτό φεύγετε ορμητικά, ντροπιασμένοι που σας ξεγέλασε ένα τόσο ανόητο παιχνίδι.
Δεν μπορείς να χαρίσεις κάτι που δεν έχεις.
Δεν μπορείς να χαρίσεις κάτι που δεν έχεις. Επιφανειακά, φαίνεται ότι τίποτα δεν θα μπορούσε να είναι πιο προφανές. Μέχρι να αποκτήσετε κάτι, δεν είστε σε θέση να επιλέξετε να το χαρίσετε. Στην πραγματικότητα, ποιος θα προσπαθούσε να κάνει κάτι τόσο γελοίο;
Αλλά όλοι μας το κάνουμε κατά καιρούς. Όλοι δίνουμε την ίδια υπόσχεση με τον φανταστικό μου διαδικτυακό διαφημιστή σε κάποια περίσταση. Στην πραγματικότητα, πολλοί από εμάς παίζουμε αυτό το γελοίο παιχνίδι κάθε μέρα που ερχόμαστε στη δουλειά.
Για παράδειγμα, είχατε ποτέ έναν συνεργάτη που ήταν πεπεισμένος ότι μπορούσε να είναι συμπονετικός απέναντι στην περίπτωση του ασθενούς του, αν και δεν είχε καμία αίσθηση συμπόνιας; Ή ίσως γνωρίζετε κάποιον που είναι πεπεισμένος ότι μπορεί να είναι φροντιστής παρόλο που δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για τα άτομα που συνήθως καλούν το 100 στην περιοχή.
Έχετε βιώσει άτομα που πίστευαν ότι όταν αποστέλλονταν σε μια κλήση μπορούσαν ως δια μαγείας να μεταδώσουν καλοσύνη, παρόλο που ήταν αγενείς προς όλους τους άλλους (συμπεριλαμβανομένων των συναδέλφων τους); Ή μήπως έχετε συναντήσει άτομα που πίστευαν ότι μπορούσαν να είναι ήρεμοι και συγκεντρωμένοι μπροστά σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, παρόλο που περνούσαν το μεγαλύτερο μέρος των ωρών της ημέρας τους αγχωμένοι και βιαστικοί από δουλειά σε δουλειά.
Ίσως έχετε εργαστεί δίπλα σε αυτά τα άτομα, ή ίσως τα γνωρίζετε πιο προσωπικά. Είναι εξίσου σοβαροί και καλοπροαίρετοι με τον διαφημιστή του σπορ αυτοκινήτου μας και εξίσου λανθασμένοι. Θέλουν να χαρίσουν κάτι χωρίς να το κατέχουν και, για κάποιο λόγο, πιστεύουν ότι αυτό θα λειτουργήσει.
Πώς να κατέχετε αυτό που θέλετε να δώσετε
Αν δεν έχετε μέσα σας καλοσύνη, συμπόνια και φροντίδα, δεν μπορείτε να τα χαρίσετε στους άλλους. Αν δεν εξασκείτε την ενσυναίσθηση, την ηρεμία, την γαλήνη ή την εμπιστοσύνη στην καθημερινή σας ζωή, δεν θα μπορέσετε ποτέ να μεταδώσετε αυτά τα πράγματα σε κάποιον άλλο.
Μπορεί να προσπαθούμε να πείσουμε τον εαυτό μας, τους συνεργάτες μας ή τους εργοδότες μας ότι μπορούμε να δώσουμε όλα αυτά τα πράγματα στους ανθρώπους που υπηρετούμε, αλλά πολύ συχνά παραλείπουμε το πρώτο κρίσιμο βήμα. Μέχρι να τα αποκτήσουμε, δεν μπορούμε να τα δώσουμε.
Τι πρέπει λοιπόν να κάνει ένας φροντιστής; Πώς μπορούμε να κάνουμε τη μετάβαση από το να δίνουμε χειροκροτήματα σε πράγματα όπως η συμπόνια και η ενσυναίσθηση και να αρχίσουμε πραγματικά να τα εφαρμόζουμε;
Ακολουθούν μερικές ιδέες.
1. Αρνηθείτε να εμπλακείτε σε απαξιωτικό ή οδυνηρό χιούμορ εις βάρος του ασθενούς
Πόσες φορές έχετε ακούσει κάποιον να λέει: «Φυσικά, δεν θα έλεγα ποτέ αυτά τα πράγματα μπροστά στον ασθενή ή την οικογένειά του, αλλά, [Εισάγετε εδώ ένα απαξιωτικό σχόλιο]». Συχνά, η γελοιοποίηση του ασθενούς γίνεται τόσο συνηθισμένο τελετουργικό μετά την κλήση, ώστε δεν μπαίνουμε καν στον κόπο να αποποιηθούμε την ευθύνη αποποίησης ευθυνών.
Δεν θέλω να ακουστώ σαν την αστυνομία της διασκέδασης. Το χιούμορ, ακόμη και το ενίοτε σκοτεινό χιούμορ που συνοδεύει την εργασία του παραϊατρικού, έχει τη θέση του. Στην πραγματικότητα, πιστεύω ότι μπορεί να είναι ένας απαραίτητος προστατευτικός μηχανισμός για το άγχος της δουλειάς μας.
Αλλά αναγνωρίστε επίσης ότι υπάρχει μια γραμμή. Το χιούμορ που δεν σέβεται ή γελοιοποιεί τον ασθενή μπορεί να διαβρώσει την ικανότητά μας να συμπάσχουμε και να νιώθουμε συμπόνια για τους ασθενείς μας.
2. Χειριστείτε τους ασθενείς με προσοχή
Τα συναισθήματα ακολουθούν τις πράξεις. Είναι φυσικό να χειριζόμαστε με προσοχή κάτι πολύτιμο. Εξασκηθείτε στο να χειρίζεστε τον ασθενή σας με συμπόνια.
Ανυψώστε το ηθικό τους εκτελώντας τις δεξιότητές σας με επαγγελματικό τρόπο. Όταν οι ασθενείς σας φτάνουν στο καροτσάκι (ή στο φορείο), σκεπάστε τους κατάλληλα, τοποθετήστε στο κεφάλι τους ένα μαξιλαράκι και περιποιηθείτε τους με προσοχή και ρωτήστε τους τι μπορείτε να κάνετε για να νιώσουν πιο άνετα.
Αυτή η μικρή χειρονομία εκτιμάται από τον ασθενή και τα μέλη της οικογένειας και είναι επίσης ένα ασυνείδητο μήνυμα ότι δεν είμαστε απλώς κλινικοί γιατροί, αλλά φροντιστές.
3. Φροντίστε τον εαυτό σας
Η δημοφιλής σειρά Mad Men απεικόνιζε τα μεταβαλλόμενα πολιτιστικά ήθη της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του 1960. Στην πρώτη σεζόν, ένας χαρακτήρας πηγαίνει να δει τον γιατρό της, ο οποίος ανάβει ένα τσιγάρο και το καπνίζει ενώ την επιπλήττει για την υγεία της.
Σήμερα, η συμπεριφορά αυτή μοιάζει αποκρουστική, αλλά είμαστε εξίσου ανόητοι με τον καπνιστή γιατρό όταν η διατροφή μας ως παραϊατρικοί είναι κακή και μας χαρακτηρίζει εκπληκτική έλλειψη φυσικής κατάστασης.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε να νοιαστούμε πραγματικά για την υγεία ενός άλλου, αν δεν νοιαζόμαστε πραγματικά για τη δική μας. Αφήστε κάτω το Twinkie (αμερικανικό σνακ κέικ) και σεβαστείτε τη δική σας υγεία και η φροντίδα για την υγεία των άλλων θα ακολουθήσει.
4. Εκφράστε τις προθέσεις σας
Εξασκηθείτε στο να λέτε στην ασθενή σας και στην οικογένειά της ότι πρόκειται να τη φροντίσετε καλά. Η απλή προφορική διατύπωση της πρόθεσής σας να είστε στοργικοί σας οδηγεί φυσικά σε μια πιο στοργική στάση. Συνηθίστε να λέτε πράγματα όπως: «Θα σας φροντίσουμε καλά κυρία Σμιθ».
Όταν φεύγετε με έναν ασθενή, αφιερώστε λίγο χρόνο για να κοιτάξετε ένα μέλος της οικογένειας και να πείτε: «Να οδηγείτε με ασφάλεια, θα φροντίσουμε καλά την σύζυγό σας».
Το να κάνετε τη λεκτική δέσμευση δυνατά για τη φροντίδα ενός άλλου ατόμου όχι μόνο ενισχύει την ιδέα στο δικό σας μυαλό, αλλά υπενθυμίζει σε όλους όσους βρίσκονται στη σκηνή τον στόχο της παροχής καλής φροντίδας.
5. Αναγνωρίστε την αξία των ανθρώπων τους οποίους εξυπηρετείτε
Αυτή είναι μία από τις μεγάλες αποκαλύψεις που άλλαξαν τον τρόπο που σκέφτομαι για τη δουλειά μου. Η αξία του φροντιστή είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αξία του ασθενούς.
Αν οι ασθενείς μας δεν έχουν αξία, τότε και η φροντίδα μας γι’ αυτούς δεν έχει αξία. Αν οι ασθενείς μας έχουν τεράστια αξία, τότε η εξυπηρέτησή τους έχει επίσης τεράστια αξία. Δεν μπορείτε να σηκώσετε τη μία πλευρά του ραβδιού χωρίς να σηκώσετε την άλλη.
Η αξία που αποδίδετε στους ασθενείς σας, στην υγεία τους, στην ευημερία τους και στην άνεσή τους είναι επίσης η αξία που αποδίδετε στη δουλειά σας. Αν θέλετε να αισθάνεστε ότι αυτό που κάνετε είναι σημαντικό και ουσιαστικό, ξεκινήστε αναγνωρίζοντας τη σημασία και το νόημα που ενυπάρχει στη ζωή του ασθενούς σας.
Η ζωή, όλη η ζωή, είναι σημαντική και έχει νόημα. Οι ασθενείς μας έχουν μεγάλη αξία. Επομένως, η δουλειά μας έχει μεγάλη αξία.
Η προσφορά αρχίζει με το να έχεις. Η φροντίδα για τον άλλον δεν είναι μια απερίσκεπτη ενέργεια. Προέρχεται από ένα εσωτερικό σημείο. Ξεκινά με μια πρόθεση.
Είναι ευγενές να θέλουμε να είμαστε στοργικοί, συμπονετικοί, ευγενικοί, στοχαστικοί, ήρεμοι και καθησυχαστικοί, αλλά το να θέλουμε δεν αρκεί. Θα πρέπει επίσης να καλλιεργήσετε μέσα σας όλα όσα θέλετε να δώσετε, γιατί δεν μπορείτε να δώσετε αυτό που δεν έχετε.
Συγγραφέας: Steve Whitehead
Πηγή: https://www.ems1.com/ems-education/articles/5-ways-emts-can-be-more-caring-to-patients-YOyoTFH7C8SNbR9K/?utm_medium=referral&utm_source=facebook
Παναγιώτης Σπανός
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ