Τα επεισόδια στο οδόστρωμα αποτελούν ένα από τα πιο επικίνδυνα περιβάλλοντα για τους διασώστες, τους πυροσβέστες και τους αστυνομικούς. Αν και η εργασία μας φέρνει συχνά αντιμέτωπους με απρόβλεπτες καταστάσεις, οι επεμβάσεις σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα ή άλλα περιστατικά σε αυτοκινητόδρομους είναι από τα πιο θανατηφόρα για τους επαγγελματίες της δημόσιας ασφάλειας.
🔴 Η αόρατη απειλή: Το διερχόμενο όχημα
Καθημερινά καταγράφονται περιστατικά όπου πυροσβεστικά οχήματα, ασθενοφόρα ή ακόμη και ιατρικά ελικόπτερα παρασύρονται από οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών ή απλώς από απροσεξία.
➡️ Το 2016, στο Νέο Μεξικό, ένας μεθυσμένος οδηγός παρέκαμψε τα φράγματα ασφαλείας και έπεσε πάνω σε σταθμευμένο ελικόπτερο διακομιδής και ένα πυροσβεστικό όχημα.
➡️ Μόλις έξι μήνες νωρίτερα, άλλος μεθυσμένος οδηγός συγκρούστηκε με την ουρά ελικοπτέρου στη Φλόριντα, παραβλέποντας όλα τα οχήματα της σκηνής.
Σε κάθε τέτοιο περιστατικό, διακυβεύεται όχι μόνο η ζωή των διασωστών, αλλά και η υγεία του ίδιου του ασθενή. Οι καθυστερήσεις στη μεταφορά μπορεί να αποβούν μοιραίες. Και το ψυχολογικό τραύμα για τους επαγγελματίες που γίνονται μάρτυρες τέτοιων σκηνών είναι ανυπολόγιστο.
🛡️ Ο δρόμος ως “περιοχή θερμού κινδύνου” (Hot Zone)
Όταν βρισκόμαστε σε ενεργή κυκλοφορία, πρέπει να θεωρούμε τον δρόμο ως ζώνη επικίνδυνης έκθεσης, ανάλογη με ένα χημικό ή βιολογικό επεισόδιο. Το όχημα που κινείται ανεξέλεγκτα, σε λάθος χέρια, είναι μηχανή θανάτου.
Για την προστασία μας, πρέπει να εφαρμόζονται με απόλυτη πειθαρχία οι βασικές αρχές αντιμετώπισης επικίνδυνων περιστατικών:
1️⃣ Χρόνος (Time): Όσο λιγότερος, τόσο το καλύτερο
Η διάρκεια παραμονής στο σημείο του περιστατικού πρέπει να ελαχιστοποιείται. Τοποθετούμε τον ασθενή στο ασθενοφόρο το συντομότερο δυνατό και απομακρυνόμαστε από τον κύριο άξονα κυκλοφορίας.
➡️ Επιλέξτε χώρους στάσης/φορτοεκφόρτωσης (π.χ. πάρκινγκ, παράδρομοι).
➡️ Για διακομιδές με ελικόπτερο, καθορίστε σημεία προσγείωσης εκτός της προσβάσιμης ζώνης οχημάτων.
2️⃣ Απόσταση (Distance): Βγείτε από τη ζώνη κρούσης
Το να τοποθετούμε προειδοποιητικά σήματα ή κώνους δεν επαρκεί από μόνο του.
➡️ Τα οχήματα του κοινού που πλησιάζουν με μεγάλη ταχύτητα απαιτούν προειδοποίηση σε μεγάλη απόσταση.
➡️ Μετακινήστε το ασθενοφόρο ή άλλους διασώστες μακριά από την τροχιά των οχημάτων, ειδικά σε περιπτώσεις καθυστερημένης απεγκλωβιστικής επέμβασης.
3️⃣ Ασπίδα (Shielding): Τοίχος μεγαλύτερος και ισχυρότερος
Τα φωσφορούχοι γιλέκα και τα φώτα έκτακτης ανάγκης δεν σταματούν μεθυσμένους ή απρόσεκτους οδηγούς.
➡️ Χρησιμοποιήστε βαρέα οχήματα (π.χ. απορριμματοφόρα, πυροσβεστικά) ως εμπόδια.
➡️ Αν απαιτείται παραμονή στο οδόστρωμα, στήστε “τείχος” από πολλά οχήματα.
➡️ Τοποθετήστε πάντα περιπολικό ή πυροσβεστικό ως φραγμό στο ρεύμα κυκλοφορίας.
⚠️ Η ανθρώπινη ψευδαίσθηση: Δεν μας βλέπουν
Ο εγκέφαλος των οδηγών, ειδικά σε κατάσταση σύγχυσης ή στρες, βλέπει μόνο ό,τι περιμένει να δει. Και ελάχιστοι οδηγοί αναμένουν να δουν ένα ελικόπτερο ή διασώστες στον δρόμο τους. Άρα, δεν το βλέπουν, μέχρι να είναι πολύ αργά.
✅ Τι πρέπει να θυμάστε
-
Θεωρήστε κάθε επεισόδιο στο οδόστρωμα ως επεισόδιο υψηλού κινδύνου.
-
Εφαρμόστε απαρέγκλιτα τις αρχές Χρόνος – Απόσταση – Ασπίδα (θωράκιση) (Time–Distance–Shielding).
-
Εκπαιδευτείτε και εκπαιδεύστε την ομάδα σας στην αντίληψη σκηνής υψηλού ρίσκου.
-
Μην υποτιμάτε ποτέ την απειλή ενός διερχόμενου οχήματος.
✍️ Το άρθρο αποτελεί υπενθύμιση ότι η ασφάλεια του προσωπικού έκτακτης ανάγκης πρέπει να είναι η πρώτη προτεραιότητα. Κάθε φορά. Κάθε σκηνή. Κάθε δρόμος.
Πηγή: Why EMS needs more protection on roadway incidents
Παναγιώτης Σπανός
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ