Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Τραύμα » Τραυματισμοί Αυχενικής Μοίρας: Πότε Πραγματικά Χρειάζεται Ακινητοποίηση;

Τραυματισμοί Αυχενικής Μοίρας: Πότε Πραγματικά Χρειάζεται Ακινητοποίηση;

Οι τραυματισμοί της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης είναι σπάνιοι αλλά σοβαροί. Ένα απλό λάθος στην προσέγγιση μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις. Παρόλα αυτά, η ακινητοποίηση του αυχένα δεν είναι πάντα απαραίτητη — και σίγουρα δεν είναι ακίνδυνη.

Η Παράδοση της Ακινητοποίησης

Ιστορικά, με την παραμικρή υποψία κάκωσης, η ακινητοποίηση της αυχενικής μοίρας ήταν η βασική παρέμβαση που διδασκόταν σε όλα τα διεθνή πρωτόκολλα (ALS, ATLS, APLS, PHTLS, NICE, JRCALC). Ειδικά προνοσοκομειακά, η τοποθέτηση αυχενικού κολάρου ήταν σχεδόν αυτονόητη.

Τι Λένε οι Νεότερες Κατευθυντήριες Γραμμές;

Το NICE συνιστά πλέον πιο στοχευμένη προσέγγιση:

  • Διατηρήστε χειροκίνητη ακινητοποίηση του αυχένα μόνο αν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις τραυματισμού.
  • Αποφύγετε άσκοπες μετακινήσεις της σπονδυλικής στήλης.

Πότε Πραγματικά Χρειάζεται Ακινητοποίηση;

Ακινητοποιήστε ΜΟΝΟ εάν το θύμα:

  • έχει ισχυρούς τραυματισμούς που αποσπούν την προσοχή
  • είναι υπό την επήρεια ουσιών ή συγχυτικό
  • δεν συνεργάζεται ή έχει μειωμένο επίπεδο συνείδησης
  • έχει πόνο στον αυχένα ή τη σπονδυλική στήλη
  • παρουσιάζει αδυναμία ή αλλοιωμένη αίσθηση σε χέρια/πόδια
  • έχει πριαπισμό (σε αναίσθητους άνδρες)
  • έχει ιστορικό παθήσεων ή επεμβάσεων στη σπονδυλική στήλη

Τι Δείχνουν τα Στοιχεία;

Σε μελέτη με πάνω από 200.000 ασθενείς:

  • Πραγματική κάκωση αυχενικής μοίρας βρέθηκε μόνο στο 3,7% των περιπτώσεων
  • Στους ασθενείς που ήταν σε εγρήγορση, το ποσοστό ήταν 2,8%
  • Σε μη αξιολογήσιμους ασθενείς (μέθη, απώλεια συνείδησης κ.λπ.), το ποσοστό ανέβηκε στο 7,7%

Συμπέρασμα: Η μεγάλη πλειονότητα των ασθενών δεν έχει κάκωση της αυχενικής μοίρας.

Η Ακινητοποίηση Δεν Είναι Ακίνδυνη

  • Τα κολάρα αυξάνουν την ενδοκρανιακή πίεση, ειδικά σε τραύματα κεφαλής
  • Οι μακριές σανίδες προκαλούν ισχαιμία, πόνο και κατακλίσεις
  • Η ύπτια θέση επιδεινώνει την αναπνευστική λειτουργία

Τι Πρέπει να Κάνουμε στα Επείγοντα;

Καθώς η σημαντική κάκωση είναι σπάνια και η ακινητοποίηση έχει κινδύνους, απαιτούνται αξιόπιστα εργαλεία αποκλεισμού κάκωσης:

  • Προσεκτική κλινική αξιολόγηση
  • Ακτινολογικός έλεγχος μόνο όπου χρειάζεται

Η υπερδιάγνωση οδηγεί σε υπερθεραπεία — και αυτό, με τη σειρά του, σε περιττή νοσηρότητα.


Ανατομία & Μηχανισμοί Τραυματισμού: Τι Πρέπει να Ξέρουμε;

Οστά και Σύνδεσμοι

  • Σπονδυλικό σώμα: Αντοχή και φέρει βάρος
  • Σπονδυλικό τόξο & σπόνδυλοι: Προστατεύουν τον νωτιαίο μυελό
  • Αρθρώσεις & σύνδεσμοι (π.χ. πρόσθιος/οπίσθιος επιμήκης, ligamentum flavum): Παρέχουν σταθερότητα και ευκαμψία

Μηχανισμοί Τραυματισμού

  • Υπερκάμψη: Συμπίεση πρόσθιων στοιχείων, ρήξη οπίσθιων συνδέσμων
    • Μπορεί να οδηγήσει σε:
      • Κατάγματα πτώσης
      • Τυχαία κατάγματα των σπονδύλων
  • Στροφή / υπερέκταση / συμπίεση: Επίσης επικίνδυνες, συχνά με βλάβες χωρίς εμφανές κάταγμα

Οι νευρολογικές βλάβες μπορεί να παρουσιαστούν χωρίς κατάγματα και απαιτούν άμεση απεικόνιση και ειδική φροντίδα.


Συμπέρασμα

Η τυφλή ακινητοποίηση του αυχένα ανήκει στο παρελθόν. Η σύγχρονη προσέγγιση απαιτεί κρίση, αξιολόγηση και στόχευση. Προστατεύουμε τον αυχένα όταν υπάρχει σαφής λόγος, όχι προληπτικά σε όλους. Με αυτόν τον τρόπο, προστατεύουμε πραγματικά τον ασθενή — όχι μόνο τον αυχένα του.

Πηγή: https://www.rcemlearning.co.uk/reference/cervical-spine-injury/

Παναγιώτης Σπανός

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ