Η υπερβολική χρήση των φώτων και των σειρήνων, σε συνδυασμό με την υπερβολική ταχύτητα, εγκυμονεί αυξημένους κινδύνους για τους ανταποκριτές έκτακτης ανάγκης και τους πολίτες. Ένας εμπειρογνώμονας το αποκάλεσε «δίλημμα δημόσιας υγείας».
Τα γαβγίσματα των σκύλων Δαλματίας που κάποτε προειδοποιούσαν τους πεζούς να καθαρίσουν το δρόμο μπροστά από τις άμαξες με τα πυροσβεστικά μέσα έχουν προ πολλού αντικατασταθεί από τις σειρήνες που τρυπάνε τα αυτιά και που – με τα ουρλιαχτά, τα κλάματα, τα τσιριχτά, τα ουπς και τους βόμβους τους – μπορεί να ακούγονται σαν ένας R2-D2 με υπερβολική καφεΐνη.
Αλλά για όλο το θόρυβο που δημιουργούν και την προσοχή που τραβούν, οι σειρήνες, σε συνδυασμό με τα φώτα έκτακτης ανάγκης και την υπερβολική ταχύτητα, μπορεί να αποτελέσουν πολλαπλασιαστή δύναμης για περισσότερο κακό παρά καλό, δήλωσαν ορισμένοι ειδικοί.
Οι οδηγοί έκτακτης ανάγκης είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε επικίνδυνη συμπεριφορά όταν χρησιμοποιούν φώτα και σειρήνες, λένε. Επίσης, οι άλλοι οδηγοί μερικές φορές αντιδρούν με απρόβλεπτους τρόπους, όπως το να σταματούν ακριβώς μπροστά από ένα όχημα έκτακτης ανάγκης αντί να απομακρυνθούν από το δρόμο.
Επιπλέον, η χρήση φώτων και σειρήνων έχει αποδειχθεί ότι έχει μικρή επίδραση στην έκβαση των ασθενών. Περισσότερες από δώδεκα μελέτες έχουν εκτιμήσει ότι η ανταπόκριση με φώτα και σειρήνες εξοικονόμησε 42 δευτερόλεπτα έως τρία λεπτά από τον χρόνο μετάβασης στον τόπο μιας κλήσης.
Όταν αξιολογήθηκαν οι ιατρικές ανταποκρίσεις έκτακτης ανάγκης στο Salt Lake τη δεκαετία του 1990, η διαφορά μεταξύ των «θερμών» κλήσεων (φώτα και σειρήνες αναμμένα) και των «ψυχρών» (χωρίς φώτα ή σειρήνες) ανήλθε κατά μέσο όρο σε 26 δευτερόλεπτα, δήλωσε ο Dr. Jeff J. Clawson, ιδρυτής των International Academies of Emergency Dispatch στο Salt Lake.
«Τα περισσότερα από τα πράγματα που εξαρτώνται από τον χρόνο είναι μια πολύ μικρή μειοψηφία των κλήσεων της υπηρεσίας ασθενοφόρων», δήλωσε ο Dr. Douglas F. Kupas, ιατρικός διευθυντής στο Geisinger E.M.S. στην κεντρική Πενσυλβάνια, σημειώνοντας ότι τέτοιες αντιδράσεις είναι γενικά κρίσιμες μόνο σε κλήσεις καρδιακής ανακοπής. Ωστόσο, ο μέσος όρος της συνολικής χρήσης φώτων και σειρήνων σε κλήσεις προνοσοκομειακής φροντίδας σε εθνικό επίπεδο από το 2010 έως το 2015 ήταν τόσο υψηλός όσο το 77,5%, σύμφωνα με έκθεση που συνέταξε.
Οι σειρήνες μπορεί να είναι χρήσιμες σε ορισμένες καταστάσεις, όπως η διέλευση από κόκκινα φανάρια ή πινακίδες στοπ, αλλά μπορεί να είναι επιβλαβείς για τους ανταποκριτές, οι οποίοι μπορεί να υποστούν πρόωρη απώλεια ακοής, και για τους ασθενείς, οι οποίοι μπορεί να στρεσαριστούν από το θόρυβο.
Και έπειτα υπάρχει ο κίνδυνος ατυχημάτων. Μια μελέτη για τα ατυχήματα ασθενοφόρων από την Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας υπολόγισε ότι κατά μέσο όρο 4.500 τέτοια ατυχήματα συνέβησαν ετησίως από το 1992 έως το 2011, με αποτέλεσμα κατά μέσο όρο 33 θανάτους και τραυματισμούς σε 2.600 άτομα κάθε χρόνο.
Ο Dr. Clawson δήλωσε ότι η υπερβολική χρήση των φώτων και των σειρήνων αποτελεί «δίλημμα για τη δημόσια υγεία».
«Το να σκοτώνεις καλόγριες και παιδιά σε διαβάσεις πεζών επειδή τρέχεις με φώτα και σειρήνες για ένα δάγκωμα ποντικιού δεν έχει νόημα», είπε.
Οι ίδιοι κίνδυνοι που εντοπίστηκαν σε μελέτες σχετικά με τις ανταποκρίσεις ασθενοφόρων ισχύουν γενικά και για τις ανταποκρίσεις της αστυνομίας και της πυροσβεστικής, αν και τα κριτήρια αποστολής και οι κουλτούρες σε αυτούς τους κλάδους δημόσιας ασφάλειας μπορεί να διαφέρουν σε μεγάλο βαθμό, είπαν οι ειδικοί.
Στην περίπτωση των ασθενοφόρων, ορισμένες ιατρικές υπηρεσίες προσπαθούν να τηρήσουν τους χρόνους ανταπόκρισης με βάση μελέτες από τη δεκαετία του 1970, όταν συσκευές όπως οι αυτόματοι απινιδωτές δεν ήταν ευρέως διαθέσιμες σε δημόσιους χώρους. Ορισμένες δημοτικές συμβάσεις απαιτούν από τις ιδιωτικές υπηρεσίες ασθενοφόρων να πληρούν τους ξεπερασμένους χρόνους απόκρισης, δίνοντας κίνητρα για τη χρήση φώτων και σειρήνων, δήλωσαν οι ειδικοί.
Στις αγροτικές περιοχές, θα φαινόταν αντιφατικό ότι οι υπηρεσίες ασθενοφόρων και πυροσβεστικών υπηρεσιών θα έπρεπε να βασίζονται σε φώτα και σειρήνες για να περάσουν μέσα από την κυκλοφορία, αλλά δημιουργούν μια γοητεία που μπορεί να βοηθήσει στην προσέλκυση εθελοντών, δήλωσε ο Δρ Clawson. «Το να τρέχεις με φώτα και σειρήνες», είπε, είναι μια έκρηξη αδρεναλίνης και κάνει τις ανταποκρίσεις να φαίνονται πιο συναρπαστικές.
«Αισθάνεται ωραία και αισθάνεται ότι λειτουργεί», είπε. «Όταν αυτό είναι ενσωματωμένο σε έναν θεσμό – και η πυροσβεστική υπηρεσία είναι ένας θεσμός όσο πιο καλός γίνεται – μπορεί να είναι δύσκολο να αλλάξει».
Ο Wayne M. Zygowicz, τώρα επικεφαλής εγκαταστάσεων για την South Metro Fire Rescue στο Centennial, Colo., έγραψε στο The Journal of Emergency Medical Services το 2016 ότι το πόσο εύκολα ένα όχημα έκτακτης ανάγκης φαίνεται και ακούγεται εξαρτάται από το χρώμα, το μέγεθος και τη σήμανσή του, αλλά ότι τα φώτα και οι σειρήνες του είναι από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά.
«Η ακοή μας είναι μία από τις πιο οξείες και πρωταρχικές αισθήσεις μας», έγραψε. «Δοκιμάστε απλώς να φωνάξετε δυνατά ή να σφυρίξετε σε έναν πολυσύχναστο χώρο και θα δείτε πόσο αποτελεσματικά μπορείτε να τραβήξετε την προσοχή των ανθρώπων».
Παρόλα αυτά, οι σειρήνες πρέπει να ανταγωνιστούν τη βελτιωμένη μόνωση και τα ηχητικά συστήματα των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Σε ένα πείραμα που διεξήχθη σε κλειστό δρόμο από την Monmouth Ocean Hospital Service Corporation στο New Jersey, ένα ασθενοφόρο που ξεκινούσε σε απόσταση 1.500 μέτρων από ένα αυτοκίνητο που βρισκόταν σε αδράνεια είχε τη σειρήνα του σε λειτουργία. Με το παράθυρο ανοιχτό, ο οδηγός άκουγε τη σειρήνα, όπως έδειξε το πείραμα.
Με το παράθυρο κλειστό, το ραδιόφωνο ανοιχτό και τον οδηγό να μιλάει σε κινητό τηλέφωνο, ο οδηγός άκουσε τη σειρήνα σε λιγότερο από 86 μέτρα. Αυτό σήμαινε ότι με το ασθενοφόρο να πηγαίνει με 40 χλμ. την ώρα, ο χρόνος προειδοποίησης για τον οδηγό έπεσε στα επτά δευτερόλεπτα.
Όταν το ασθενοφόρο πήγαινε με 72 χλμ. την ώρα, ο χρόνος προειδοποίησης ήταν λιγότερο από τέσσερα δευτερόλεπτα, διαπιστώθηκε στο πείραμα.
«Οι ήχοι υψηλής συχνότητας μπλοκάρονται ευκολότερα, και αυτό περιλαμβάνει τις σειρήνες», δήλωσε ο Keith Stevenson, διοικητής της Ένωσης Ασθενοφόρων της περιοχής Newfoundland στο Newfoundland της πολιτείας Pa., περίπου 40 χλμ. ανατολικά του Scranton. «Προσθέστε ένα φονικό ηχοσύστημα σε αυτό το αυτοκίνητο και το τελευταίο κομμάτι της Beyoncé και διαγράφει και το τελευταίο bit της σειρήνας που θα μπορούσε να φτάσει στον οδηγό».
Τα νεότερα μοντέλα σειρήνων βασίζονται σε ηχητικά κύματα που όχι μόνο ακούγονται αλλά και γίνονται σωματικά αισθητά. Αυτές οι σειρήνες, γνωστές με ονόματα όπως Growler, Howler και Rumbler, εκπέμπουν ήχους χαμηλής συχνότητας που μπορούν να διαπεράσουν και να ταρακουνήσουν στερεά υλικά, όπως οι καθρέφτες οπισθοπορείας.
«Δεν γνωρίζω τον μηχανισμό με τον οποίο λειτουργούν, αλλά είναι αρκετά αποτελεσματικός», δήλωσε ο αστυνόμος Stevenson. «Θα πλησιάζεις πίσω από κάποιον με τις σειρήνες να ηχούν και μόλις γυρίσεις τον διακόπτη για το Growler, θα έχεις φώτα φρένων. Σε συνδυασμό με μια κόρνα, μπορείς συνήθως να τραβήξεις την προσοχή του οδηγού».
Συγγραφέας: Christopher Mele
Πηγή: https://www.nytimes.com/2021/10/19/us/sirens-noise-ambulances-fire-department-police.html
Παναγιώτης Σπανός
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ