Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Οδήγηση Ασθενοφόρου – Χρειάζεται τυποποίηση της εκπαίδευσης για την ασφάλεια των χειριστών οχημάτων έκτακτης ανάγκης

Οδήγηση Ασθενοφόρου – Χρειάζεται τυποποίηση της εκπαίδευσης για την ασφάλεια των χειριστών οχημάτων έκτακτης ανάγκης

Κανείς δεν θα πρέπει ποτέ να βρεθεί σε θέση όπου οδηγεί ένα όχημα και δεν έχει εκπαιδευτεί. Αυτή η δήλωση ισχύει ιδιαίτερα όταν πρόκειται για την οδήγηση ενός ασθενοφόρου, το οποίο δεν χειρίζεται όπως το Toyota Prius των 3.010 κιλών σας.

Η αποστολή κατά τη λειτουργία ενός ασθενοφόρου είναι συχνά επείγουσα, ανταποκρινόμενη σε δυνητικά σοβαρά ασθενείς ή τραυματίες με περιορισμένες πληροφορίες αποστολής και στη συνέχεια μεταφέροντας αυτούς τους ασθενείς σε ένα τμήμα επειγόντων περιστατικών ενός νοσοκομείου για πρόσθετη φροντίδα που σώζει ζωές.

Ας εξετάσουμε τα σημερινά πρότυπα της εκπαίδευσης για την επιχειρησιακή ασφάλεια των οχημάτων έκτακτης ανάγκης και στη συνέχεια να διερευνήσουμε πώς να στηρίξουμε τα πρότυπα σε εθνικό επίπεδο.

Αναπτύσσεται ένα πρόγραμμα σπουδών, αλλά οι ενημερώσεις είναι σπάνιες

Στα μέσα της δεκαετίας του 1990 η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA) ανέπτυξε ένα πρόγραμμα σπουδών για τους χειριστές οχημάτων έκτακτης ανάγκης που επικεντρώθηκε στην οδήγηση ασθενοφόρων. Το μάθημα για τον χειριστή οχημάτων έκτακτης ανάγκης, ή EVOC, δεν έχει επικαιροποιηθεί από την έναρξή του το 1995. Οι περισσότερες πολιτείες που συνιστούν αυτή την εκπαίδευση επιτρέπουν τα επικαιροποιημένα μαθήματα εφόσον βασίζονται σε έννοιες ή πρότυπα λειτουργίας οχημάτων έκτακτης ανάγκης.

Τα δεδομένα από μια μελέτη 20 ετών που δημοσιεύθηκε από την NHTSA το 2015 δίνουν την ακόλουθη εικόνα: Σε ένα τυπικό έτος υπήρχαν κατά μέσο όρο 4.500 ατυχήματα ασθενοφόρων. Αυτό το τυπικό έτος θα περιλάμβανε 33 θανάτους εκ των οποίων το 4% ήταν οδηγοί ασθενοφόρων, το 21% ήταν επιβάτες ασθενοφόρων και το 75% ήταν επιβάτες και μη επιβάτες των άλλων οχημάτων.

Ήταν τότε σαφές ότι χρειαζόταν επειγόντως ένα ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα.

Δύο συγγραφείς αποφασίζουν να καλύψουν το κενό εκπαίδευσης χειριστών οχημάτων

Το 2017, αναγνωρίσαμε τις ελλείψεις της υφιστάμενης εκπαίδευσης χειριστών οχημάτων έκτακτης ανάγκης. Εκείνη τη στιγμή, αναπτύξαμε το εγχειρίδιο EMS Vehicle Operator Safety (EVOS). Στη συνέχεια, με τη συμβολή της Επιτροπής Ασφάλειας EMS της NAEMT και της Jones and Bartlett Learning, το EVOS μετατράπηκε σε ένα μάθημα διάρκειας 8 ωρών (διδακτική) ή 16 ωρών (διδακτική και δεξιότητες) που αναγνωρίζεται ως μία από τις σειρές μαθημάτων συνεχιζόμενης εκπαίδευσης για τους επαγγελματίες του EMS που προσφέρονται μέσω του δικτύου κατάρτισης NAEMTs.

Καθώς σκεφτόμαστε το σημερινό και μελλοντικό υλικό μαθημάτων, παρακάτω παρατίθενται τα βασικά θέματα στα οποία εστιάζουμε όταν πρόκειται για τη λειτουργία των οχημάτων έκτακτης ανάγκης:

  • Χρήση φώτων και σειρήνων: Το παράδειγμα των φώτων και των σειρήνων αλλάζει γρήγορα. Με μέσο όρο 58% των θανάτων ασθενοφόρων που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια της χρήσης L & S έκτακτης ανάγκης, οι περισσότεροι θα αμφισβητούσαν ότι ο κίνδυνος δεν αξίζει το πολύ περιορισμένο κλινικό όφελος για τον ασθενή. Η άφιξη στην αίθουσα επειγόντων περιστατικών 2 έως 3 λεπτά νωρίτερα μόνο και μόνο για να καθίσετε στο διάδρομο περιμένοντας να σας δουν ή περιμένοντας να προγραμματιστεί μια διαδικασία που σώζει ζωές δεν έχει νόημα. Τον Φεβρουάριο του 2022 εκδόθηκε μια κοινή δήλωση σχετικά με τη λειτουργία των οχημάτων με χρήση φανών και σειρηνών στις ανταποκρίσεις EMS από την Εθνική Ένωση Ιατρών EMS και άλλες 12 κορυφαίες ενώσεις. Αυτή η δήλωση θα αποτελέσει το σημείο καμπής που θα αλλάξει την προηγούμενη συμπεριφορά της αγωνιστικής μετάβασης στη σκηνή με φανούς και σειρήνες σε κάθε κλήση σε μια λιγότερο επικίνδυνη προσέγγιση που επικεντρώνεται στην κλινική κατάσταση του ασθενούς και στην επείγουσα ιατρική αποστολή που αποδίδεται προτεραιότητα με βάση ιατρικά αναθεωρημένους αλγόριθμους κατά την ανταπόκριση.
  • Η χρυσή ώρα επαναπροσδιορίζεται: Επί του παρόντος επανεξετάζουμε την έννοια της “χρυσής ώρας” – την ιδέα ότι ένα θύμα τραύματος χρειάζεται φροντίδα εντός μιας ώρας από το συμβάν ή οι πιθανότητες επιβίωσής του μειώνονται δραματικά. Δεν είναι ότι οι χειριστές οχημάτων έκτακτης ανάγκης δεν θα πρέπει να είναι γρήγοροι. Θέλουμε οι χειριστές οχημάτων έκτακτης ανάγκης να έχουν πλήρη κατανόηση του πόσο λίγος χρόνος εξοικονομείται στην πραγματικότητα στο δρόμο, του αυξημένου κινδύνου βιασύνης και εξετάζουμε καλύτερους τρόπους εξοικονόμησης χρόνου. Για παράδειγμα: να καλέσετε εκ των προτέρων και να λάβετε την άδεια του γιατρού για να παρακάμψετε το τμήμα επειγόντων περιστατικών και να μεταφέρετε τον καρδιοπαθή απευθείας στο εργαστήριο καθετηριασμού.
  • Διασφάλιση της σκηνής: Ο τόπος του συμβάντος δεν είναι ποτέ ασφαλής, ειδικά σε έναν αυτοκινητόδρομο. Η διαχείριση των κυκλοφοριακών συμβάντων είναι απαραίτητη, πρέπει να προσχεδιάζεται και να συντονίζεται με άλλες υπηρεσίες αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και να εφαρμόζεται συχνά για να μειωθεί ο αριθμός των τραυματισμών και των θανάτων που συμβαίνουν στον τόπο ενός συμβάντος σε αυτοκινητόδρομο. Όπως σημειώνουμε στο κείμενο, “Δεν μπορούμε απλά να βασιστούμε στο νόμο “Κάντε στην άκρη” ενός κράτους ή στα ορατά γιλέκα για να αποτρέψουμε την εμφάνιση δευτερογενών ατυχημάτων”.
  • Αντιμετώπιση της κόπωσης: Η κόπωση είναι ο εχθρός των χειριστών οχημάτων έκτακτης ανάγκης. Μελέτες έχουν δείξει ότι η κόπωση που σχετίζεται με την εργασία επηρεάζει περισσότερο από το ήμισυ του προσωπικού του ΕΚΑΒ. Οι πιθανότητες τραυματισμών, ιατρικών σφαλμάτων, ανεπιθύμητων συμβάντων για τους ασθενείς και συμπεριφορών που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια είναι υψηλότερες μεταξύ του κουρασμένου προσωπικού EMS από ό,τι του μη κουρασμένου προσωπικού. Όλοι οι οργανισμοί και οι επαγγελματίες του EMS πρέπει να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν αυτή την επικίνδυνη συμπεριφορά.

Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί η ανάγκη όλοι οι χειριστές οχημάτων έκτακτης ανάγκης να εκπαιδεύονται από ειδικευμένους αξιωματικούς εκπαίδευσης πεδίου που είναι εξοικειωμένοι με όλες τις έννοιες που συζητούνται στο μάθημα EVOS.

Πηγή: https://www.psglearning.com/blog/psg/2022/11/01/author-s-opinion-emergency-vehicle-operator-safety-training-needs-standardization

Παναγιώτης Σπανός

Προνοσοκομειακός Διασώστης

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ