Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Προνοσοκομειακή Φροντίδα » Τα άρθρα του Διασώστη » Θερμοκρασία θαλάμου ασθενών σε προνοσοκομειακή διακομιδή: Νέα μελέτη αποκαλύπτει κινδύνους υποθερμίας, ιδιαίτερα σε εναέρια μέσα

Θερμοκρασία θαλάμου ασθενών σε προνοσοκομειακή διακομιδή: Νέα μελέτη αποκαλύπτει κινδύνους υποθερμίας, ιδιαίτερα σε εναέρια μέσα

Προοπτική μελέτη στη Νορβηγία δείχνει ότι οι αεροδιακομιδές πραγματοποιούνται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες από τις χερσαίες, αυξάνοντας τον κίνδυνο υποθερμίας. Δείτε τα αποτελέσματα και τις προτάσεις για ασφαλέστερη μεταφορά ασθενών.


Θερμοκρασία θαλάμου ασθενών κατά τη διακομιδή: Τι δείχνει η νέα μελέτη

Η διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος είναι κρίσιμη για τη φυσιολογική λειτουργία των οργάνων και την επιβίωση του ασθενούς. Ακόμη και ήπια υποθερμία μπορεί να επιβαρύνει σημαντικά έναν ασθενή, ειδικά σε καταστάσεις οξέος τραύματος ή σοβαρής ασθένειας.

Σε περιοχές με χαμηλές θερμοκρασίες, όπως η βόρεια Νορβηγία, η πρόκληση είναι ακόμη μεγαλύτερη. Μια πρόσφατη προοπτική παρατηρητική μελέτη του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Βόρειας Νορβηγίας εξέτασε για πρώτη φορά συστηματικά τη θερμοκρασία στο θάλαμο ασθενών κατά τη διάρκεια προνοσοκομειακής μεταφοράς, συγκρίνοντας χερσαία και εναέρια (HEMS) ασθενοφόρα.


Μεθοδολογία της μελέτης

  • Διάρκεια συλλογής δεδομένων: 4 περίοδοι (μία ανά εποχή)

  • Μέσα που μελετήθηκαν: 2 χερσαία ασθενοφόρα (ηπειρωτικό και παραθαλάσσιο κλίμα) και 1 ελικόπτερο ασθενοφόρο Leonardo AW 139

  • Μέτρηση θερμοκρασίας: Ανά λεπτό, με δύο πιστοποιημένους καταγραφείς ανά όχημα

  • Όρος “Cold exposure”: Το άθροισμα των βαθμών Κελσίου κάτω από τους 18°C για τα πρώτα 5, 10 και 15 λεπτά της μεταφοράς


Κύρια ευρήματα

  1. Χαμηλότερη θερμοκρασία στα HEMS
    Το ελικόπτερο μετέφερε ασθενείς σε αισθητά χαμηλότερες θερμοκρασίες από τα χερσαία ασθενοφόρα, ανεξαρτήτως εποχής.

  2. Μεγαλύτερη “έκθεση στο κρύο”
    Οι αεροδιακομιδές είχαν σημαντικά μεγαλύτερο χρόνο παραμονής κάτω από τους 18°C.

  3. Αργή θέρμανση καμπίνας στα HEMS
    Ενώ τα χερσαία ασθενοφόρα φτάνουν τη μέγιστη θερμοκρασία σε λίγα λεπτά, το ελικόπτερο χρειαζόταν σημαντικό μέρος της πτήσης για να ζεσταθεί, και συχνά δεν ξεπερνούσε τους 18°C.

  4. Εποχική διακύμανση
    Οι θερμοκρασίες ήταν υψηλότερες το καλοκαίρι, αλλά η διαφορά HEMS–χερσαίων παρέμενε.


Πιθανοί λόγοι για το φαινόμενο

  • Τεχνικοί περιορισμοί: Η θέρμανση στο ελικόπτερο απενεργοποιείται σε απογείωση/προσγείωση και ελέγχεται μόνο από το πιλοτήριο.

  • Μεγάλο άνοιγμα θυρών φόρτωσης: Ο ψυχρός αέρας μπαίνει εύκολα πριν την αναχώρηση.

  • Εξοπλισμός πληρώματος: Οι πιλότοι και το πλήρωμα είναι ντυμένοι για ακραίες εξωτερικές συνθήκες και ενδέχεται να ρυθμίζουν τη θέρμανση σύμφωνα με τη δική τους άνεση.

  • Δυσκολία επικοινωνίας με τον ασθενή: Ο θόρυβος και οι συνθήκες πτήσης περιορίζουν τη δυνατότητα να ζητηθεί πρόσθετη θέρμανση.


Κλινικές επιπτώσεις

Η υποθερμία κατά την εισαγωγή στο νοσοκομείο σχετίζεται με:

  • Αυξημένη θνητότητα και νοσηρότητα

  • Διαταραχές πήξης

  • Μεγαλύτερες ανάγκες για μεταγγίσεις

  • Αυξημένο κίνδυνο λοιμώξεων

  • Καθυστερημένο μεταβολισμό φαρμάκων

  • Παρατεταμένη ανάρρωση

Οι τραυματίες, οι ασθενείς υπό γενική αναισθησία και όσοι χρειάζονται επανειλημμένο ξεσκέπασμα για ιατρικές παρεμβάσεις είναι οι πιο ευάλωτοι.


Συστάσεις της μελέτης

  • Συστηματική παρακολούθηση θερμοκρασίας σε HEMS και χερσαία μέσα, ειδικά σε ευπαθείς ομάδες ασθενών.

  • Εξοπλισμός με ενεργά θερμαντικά μέσα όπου είναι εφικτό.

  • Εκπαίδευση πληρωμάτων για την κλινική σημασία της υποθερμίας και την προτεραιοποίηση της άνεσης του ασθενούς.

  • Σχεδιασμός νέων HEMS με βελτιωμένα συστήματα θέρμανσης.


Συμπέρασμα

Η μελέτη έδειξε ότι οι αεροδιακομιδές στη βόρεια Νορβηγία πραγματοποιούνται συχνά σε θερμοκρασίες κάτω από το ιδανικό, με αυξημένη “έκθεση στο κρύο” για τον ασθενή σε σχέση με τις χερσαίες διακομιδές. Η βελτίωση του θερμικού περιβάλλοντος, ειδικά για τους πιο ευάλωτους ασθενείς, πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για τις υπηρεσίες επείγουσας προνοσοκομειακής φροντίδας.

Πηγή: Cabin temperature during prehospital patient transport – a prospective observational study

Παναγιώτης Σπανός

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ