Εισαγωγή
- Η σεξουαλική βία και η βία στις σχέσεις είναι δύο μείζονα ζητήματα της δημόσιας υγείας που επηρεάζουν ένα σημαντικό αριθμό φοιτητών.
- Οι φοιτητές που είναι θύματα σεξουαλικής βίας και βίας στις σχέσεις τους αλλά ανήκουν στην κοινότητα ΛΟΑΤ ( των λεσβιών ,ομοφυλοφίλων, αμφιφυλόφιλων και τρανσεξουαλικών ατόμων ).
- Είναι πιθανό να αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις, όπως την απόκρυψη των σεξουαλικών προτιμήσεών τους και τη συνέχιση της πλημμελούς αντιμετώπισης ακόμα και στην αναζήτηση βοήθειας από τις σχετικές υπηρεσίες.
- Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα πανεπιστήμια έχουν υιοθετήσει προγράμματα στρατηγικών που περιλαμβάνουν τους παρισταμένους για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής βίας και της βίας στις σχέσεις.
- Αυτές οι στρατηγικές έχουν στόχο να εμπλέξουν τα μέλη της κοινότητας στην αποτροπή της σεξουαλικής βίας και της βίας στις σχέσεις. Εκπαιδεύοντάς τους στην αναγνώριση και στην ασφαλή παρέμβαση σε καταστάσεις όπου η σεξουαλική βία και η βία στις σχέσεις πρόκειται να συμβεί , συμβαίνει ή έχει συμβεί.
Σκοπός
- Γίνεται ανασκόπηση δημοσιευμένων στρατηγικών πρόληψης παρισταμένων που επικεντρώνονται στην αποτροπή αυτής της βίας στο πανεπιστήμιο και αναλύονται οι τρόποι που οι στρατηγικές αυτές αντιμετωπίζουν ή μπορούν να αντιμετωπίσουν τη βία στις σχέσεις και τη σεξουαλική βία στην κοινότητα των ΛΟΑΤ.
Μεθοδολογία
- Έγινε ανασκόπηση της Σύγχρονης βιβλιογραφίας (SCOPUS, MEDSCAPE, MEDLINE PUBMΕD, COCHRANE REVIEW), με άρθρα και μελέτες, χρησιμοποιώντας τους όρους κλειδιά: βία στις σχέσεις και σεξουαλική βία, αμφιφυλόφιλοι, στρατηγικές πρόληψης παρισταμένων, ομοφυλόφιλοι, τρανσεξουαλικά άτομα.
Το κλίμα στο πανεπιστήμιο για τους φοιτητές της κοινότητας ΛΟΑΤ
- Οι κοινωνικοπολιτισμικές προκαταλήψεις κατά της κοινότητας των ΛΟΑΤ , γνωστή και ως ετεροσεξισμός , ομοφυλοφιλοφοβία, περιθωριοποιούν τους ΛΟΑΤ ως αμαρτωλούς, αρρώστους ,ανώμαλους και απειλή της παραδοσιακής ιδέας για την οικογένεια.
- Για τους συγκεκριμένους φοιτητές, το πανεπιστήμιο, είναι συνήθως ένα αρνητικό και μη ασφαλές περιβάλλον, όπου βιώνουν παρενόχληση, απομόνωση, εξοστρακισμό και σωματική βία.
- Η παρενόχληση και οι διακρίσεις από τα μέλη του πανεπιστημίου μπορεί όχι μόνο να κάνει τους φοιτητές της κοινότητας ΛΟΑΤ να νοιώσουν μη αποδεχτοί, αλλά και να μειώσουν την αυτοπεποίθηση και να τους αποτρέψουν από το να αναζητήσουν βοήθεια από τους επαγγελματίες του πανεπιστημίου.Οι τακτικές των αυτουργών
- Χρησιμοποιούν την απειλή ή την πραγματική αποκάλυψη της σεξουαλικότητας των θυμάτων σε άλλους ή την απομόνωση του θύματος.
- Η απομόνωση, βρίσκει συχνή χρήση στα θύματα ,καθότι ενδεχομένως να μην εκφράζουν ανοιχτά τη σεξουαλικότητά τους και συνεπώς να είναι κοινωνικά απομονωμένοι.
Εμπόδια στην αναζήτηση βοήθειας και αναφορά
- Οι φοιτητές που ανήκουν στην κοινότητα των ΛΟΑΤ ,νοιώθουν άβολα στην αναζήτηση βοήθειας, γιατί η αποκάλυψη του κακουργήματος περιλαμβάνει και την αποκάλυψη της σεξουαλικής τους ταυτότητας ή του προσανατολισμού τους.
- Τα άτομα που βρίσκονται στην περίοδο που άρχισαν να αποκαλύπτουν τη σεξουαλική τους ταυτότητα ή που δεν είναι συνηθισμένοι να μιλούν για το σεξουαλικό προσανατολισμό τους μπορεί να μην μπορούν να συζητήσουν την εμπειρία τους.
- Τα ομοφυλοφιλικά θύματα ενδέχεται να επιλέξουν να μην αναφέρουν το περιστατικό βίας, αποφεύγοντας ,το περαιτέρω στίγμα από την κοινότητα.
- Πολλοί προσπαθούν να έρθουν σε επαφή με υπηρεσίες ή δίκτυα προστασίας, όπως θρησκευτικές οργανώσεις, σύμβουλοι ή και την αστυνομία, με αποτέλεσμα να τους λένε ότι η σεξουαλική τους ταυτότητα και όχι η πραγματική βία που έχουν δεχθεί , είναι το πραγματικό πρόβλημα.
Υφιστάμενες θεραπείες
- Οι υπηρεσίες συνήθως έχουν τη μορφή μιας προσωπικής συνάντησης, με παροχή συμβουλών και εκπαίδευση.
- Στο πανεπιστήμιο οι συνεργασίες με ιατρικά ιδρύματα, νομικούς και δικαστικές επιτροπές μπορεί επίσης να είναι μέρος των υπηρεσιών.
- Τα θύματα συνήθως δεν επιθυμούν να αναφέρουν τη βία που έχουν δεχθεί , στατιστικά στοιχεία αντικατροπτίζουν τα χαμηλά ποσοστά επίπτωσης, το οποίο οδηγεί στην ελάχιστη δυνατή επιδότηση για άμεσες υπηρεσίες, εκπροσώπηση και πρόληψη στις κοινότητες ΛΟΑΤ.
Χρήση του προγράμματος παρισταμένων
- Στη βιβλιογραφία της κοινωνικής ψυχολογίας, οι παριστάμενοι καθορίζονται ως άτομα που γίνονται μάρτυρες κάποιας κακοποίησης, καταστάσεων έκτακτης ανάγκης ή περιστάσεων που οι κανόνες της κοινωνίας παραβιάζονται.
- Τα μοντέλα των παρισταμένων επικεντρώνονται στην εκπαίδευση συμπεριφορών δράσης και βοήθειας που θα τους επιτρέπουν να παρεμβαίνουν με ασφάλεια σε καταστάσεις που περιλαμβάνουν σεξουαλική βία ή βία στις σχέσεις.
- Το μοντέλο συμβούλων πρόληψης της βίας, το πρόγραμμα εφαρμόζει αθλητικές μεταφορές για να ωθήσει την συμμετοχή των ατόμων στην πρόληψη της βίας κατά των γυναικών.
Το πρόγραμμα πρόληψης σεξουαλικής επίθεσης είναι ένα διαδραστικό πρόγραμμα δόμησης δεξιοτήτων που σκοπό έχει να αυξήσει τη γνώση των συμμετεχόντων σχετικά με τη σημασία και την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης των παρισταμένων στην πρόληψη σεξουαλικών επιθέσεων. Τα προγράμματα που εμπλέκουν τα μέλη της κοινότητας ως παριστάμενους και ως αποδέκτες εργάζονται προς την άρση της απομόνωσης που απειλεί τα πιθανά θύματα.
Προτεινόμενες οδηγίες και συμπεράσματα
- Ο κάθε παριστάμενος , είτε ομο-είτε ετεροφυλόφιλος, που βρίσκεται αντιμέτωπος με σεξουαλική βία ή βία στη σχέση στην κοινότητα των ΛΟΑΤ θα πρέπει να μπορεί να αναγνωρίζει τη βία και να παρέμβει σε περιστάσεις βίας, ασχέτως του σεξουαλικού προσανατολισμού των θυμάτων και των αυτουργών.
- Οι παριστάμενοι που παρεμβαίνουν ίσως είναι απαραίτητο να λύσουν το θέμα των ενοχών, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής βίας προς αυτούς.
- Η χρήση στρατηγικών για την εμπλοκή των ατόμων, της ευρύτερης κοινότητας στην πρόληψη της εν λόγω βίας εντός και κατά της κοινότητας ΛΟΑΤ πρέπει να αυξηθεί.
- Όταν τα θύματα της κοινότητας αυτής αναζητούν βοήθεια, συχνά οι σύμβουλοι που απευθύνονται δεν διαθέτουν την απαραίτητη επαγγελματική και πολιτισμική κατάρτιση για να προσφέρουν τη βοήθειά τους. Θα πρέπει να εκπαιδεύονται σωστά ώστε να παρέχουν κατάλληλες υπηρεσίες.
- Τέλος ,εφόσον η κοινότητα των ΛΟΑΤ είναι ετερογενής, χρειάζεται να γίνουν προσπάθειες για να κατανοήσουμε το λόγο που κάποιες ομάδες έχουν πρόσβαση σε υποστήριξη και άλλες όχι.
Βιβλιογραφία
- Katz J, Heisterkamp H, Fleming W. The social justice roots of the mentors in Violence Prevention Model and its application in a high school setting. Violence Against Women 2011;17:684-702.
- Ahrens C,Rich M, Ullman J. Rehearsing for real life: the impact of the Inter ACT sexoual assault prevention program on self-reported likelihood of engaging in by-stander interventions. Violence Against Women 2011;17:760-76.
- Potter SJ, Banyard VL, eds, Special issue: engaging communities to end sexual violence: current research on by-stander focused prevention. Violence Against Women 2011;17( 6 ).
- Horn SS, Romeo KE. Peer contexts for lesbian, gay, bisexual, and transgender students: reducing stigma, prejudice, and discrimination. Prev Res 2010;17:7-10.
- Turell S, Herman M. Family suport for family violence: exploring community suport systems for lesbian and bisexual women who have experienced abuse. J Lesbian Stud 2008;12:211-24.
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Μαρία Τσακάλου ,Νοσηλεύτρια ,ΤΕ, Μsc ,Κοινωνικής Ψυχιατρικής, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, ΑΣΠΑΙΤΕ, Αναπληρώτρια Συντονίστρια Νοσηλευτικής ειδικότητας, Ψυχικής Υγείας, Υπεύθυνη Ψυχιατρικής κλινικής ,Ενηλίκων Καβάλας.
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ