Οι ασθενείς με καρδιακή προσβολή συμβουλεύονται να πάνε μόνοι τους στο Τμήμα Επείγοντων Περιστατικών
Με έξι από τις δέκα εταιρείες ασθενοφόρων της Αγγλίας να κινδυνεύουν με αποτυχία υπηρεσιών, ένας άλλος χειμώνας σκανδάλων και τραγωδιών είναι μπροστά μας.
Οι άνθρωποι που παθαίνουν καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο καλούνται να πάνε μόνοι τους στο νοσοκομείο αφού καλέσουν την υπηρεσία ασθενοφόρων σε ορισμένες περιοχές της Αγγλίας, καθώς τα αυξανόμενα επίπεδα ασθενειών βυθίζουν το Εθνικό Σύστημα Υγείας (NHS) σε άλλη μια χειμερινή κρίση.
Η Υπηρεσία Ασθενοφόρων των West Midlands, η οποία δήλωσε ότι βρίσκεται υπό «σοβαρή πίεση» την περασμένη εβδομάδα, επιβεβαίωσε την αλλαγή του σεναρίου που χρησιμοποιούν οι χειριστές κλήσεων στο 999 για να προτείνουν στους ασθενείς να μεταβούν μόνοι τους στο νοσοκομείο σε περιόδους υψηλής ζήτησης.
Ένα εσωτερικό σημείωμα του προσωπικού που διέρρευσε και στάλθηκε στις 29 Νοεμβρίου εξηγούσε ότι η αλλαγή ήταν απαραίτητη λόγω του χρόνου αναμονής των ασθενών.
Ανέφερε ότι οι κλήσεις 999 της κατηγορίας τρία και τέσσερα – ασθενείς με επείγοντα κοιλιακά άλγη ή που έχουν πέσει ή κάνουν εμετό – θα ενημερώνονται: «Η υπηρεσία ασθενοφόρων βρίσκεται υπό σημαντική πίεση και δεν έχουμε διαθέσιμο ασθενοφόρο για να ανταποκριθεί. Μπορεί να περάσουν αρκετές ώρες μέχρι να είναι διαθέσιμο ένα ασθενοφόρο.
«Υπάρχει κάποιος τρόπος να κανονίσετε να μεταβείτε μόνοι σας με ασφάλεια σε ένα τμήμα επειγόντων περιστατικών ενός νοσοκομείου;»
Το υπόμνημα αναφέρει ότι όταν η υπηρεσία ασθενοφόρων βρίσκεται κάτω από τα υψηλότερα επίπεδα πίεσης, όπως την περασμένη εβδομάδα, αυτό το αίτημα θα γίνεται και για τις κλήσεις 999 της κατηγορίας δύο. Πρόκειται για ασθενείς που μπορεί να έχουν υποστεί εγκεφαλικό επεισόδιο ή καρδιακή προσβολή ή έχουν υποστεί σοβαρά εγκαύματα και οι οποίοι θα πρέπει να εξεταστούν κανονικά εντός 18 λεπτών.
Όλες οι υπηρεσίες ασθενοφόρων έχουν προσαρμόσει τα σενάριά τους για περιόδους αυξημένης ζήτησης, με ορισμένες να αναπαράγουν το West Midlands και άλλες να προειδοποιούν για τις μεγάλες αναμονές που θα αντιμετωπίσουν οι ασθενείς.
Ανέφεραν δραματική αύξηση της ζήτησης και καθυστερήσεις στην ανταπόκριση σε κλήσεις έκτακτης ανάγκης.
Τα νοσοκομεία είδαν αριθμό ρεκόρ ασθενών στους θαλάμους τους, καθώς τα κρούσματα γρίπης, Covid-19, νοροϊού και λοιμώξεων από RSV (αναπνευστικός συγκυτιακός ιός) έχουν επίσης αυξηθεί.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του NHS England, Amanda Pritchard, δήλωσε ότι η κατάσταση που αντιμετωπίζει η υπηρεσία υγείας «είναι ανησυχητική».
Η ίδια δήλωσε: «Η κατάσταση είναι ανησυχητική: «Οδεύουμε προς τον χειμώνα με 350% αύξηση των κρουσμάτων γρίπης στα νοσοκομεία και 86% αύξηση του νοροϊού σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι και αυτό με μέσο όρο πάνω από 95.000 νοσοκομειακά κρεβάτια κατειλημμένα κάθε μέρα, περισσότερα σε αυτό το σημείο από ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο έτος».
Ο καθηγητής Sir Chris Whitty, επικεφαλής ιατρός της Αγγλίας, προέτρεψε το κοινό να εμβολιαστεί κατά της γρίπης για να βοηθήσει το NHS να αντιμετωπίσει το πρόβλημα. «Ο κ. Γουίτι είναι ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους πολίτες να ανακουφιστούν: «Είναι σαφές από τα τελευταία στοιχεία ότι βρισκόμαστε στους πρόποδες ενός χειμώνα που θα μπορούσε να είναι πολύ δύσκολος για το NHS».
Υπήρξαν επανειλημμένες προειδοποιήσεις σχετικά με την κατάρρευση της επείγουσας περίθαλψης του NHS μετά το τέλος του αποκλεισμού του Covid και τους κινδύνους που εγκυμονεί για την ασφάλεια των ασθενών.
Χιλιάδες άνθρωποι ζημιώνονται από τις μεγάλες αναμονές ασθενοφόρων κάθε μήνα και μέχρι στιγμής φέτος οι ιατροδικαστές έχουν στείλει 33 προειδοποιήσεις σε ιδρύματα ασθενοφόρων μετά από θανάτους που συνδέονται με καθυστερήσεις.
Σε ολόκληρη την περιοχή των Midlands την περασμένη εβδομάδα, ορισμένοι ασθενείς που θα έπρεπε να τους είχε δει πλήρωμα ασθενοφόρου μέσα σε 18 λεπτά περίμεναν σχεδόν μία ώρα κατά μέσο όρο. Ένας στους δέκα περίμενε πάνω από δύο ώρες. Κάποια στιγμή υπήρχαν περισσότερες από 150 κλήσεις έκτακτης ανάγκης στην περιοχή χωρίς διαθέσιμη απάντηση ασθενοφόρου. Για κλήσεις που αφορούσαν ασθενείς που μπορεί να είχαν πέσει και να είχαν υποστεί τραυματισμό, όπως σπασμένο ισχίο, η μέση αναμονή ήταν πάνω από τέσσερις ώρες και ένας στους δέκα περίμενε πάνω από 11 ώρες.
Εκπρόσωπος της υπηρεσίας ασθενοφόρων των West Midlands δήλωσε: «Η κατάσταση είναι δύσκολη. Το προσωπικό και οι εθελοντές μας σε όλη την υπηρεσία εργάζονται εξαιρετικά σκληρά για να φτάσουν στους ασθενείς το συντομότερο δυνατό. Δυστυχώς, βλέπουμε ορισμένους ασθενείς να περιμένουν πολύ περισσότερο από ό,τι θα θέλαμε, ως αποτέλεσμα των καθυστερήσεων στην παράδοση των νοσοκομείων, για τις οποίες ζητούμε συγγνώμη.
«Όταν τα ασθενοφόρα καθυστερούν να παραδώσουν τον ασθενή τους στο νοσοκομείο, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στην επόμενη κλήση, γεγονός που επηρεάζει τη φροντίδα των ασθενών στην κοινότητα. Υπάρχει άμεση συσχέτιση μεταξύ των καθυστερήσεων παράδοσης στα νοσοκομεία και της ικανότητάς μας να φτάνουμε γρήγορα στους ασθενείς στην κοινότητα».
Πρόσθεσε ότι μεταφέρουν περίπου το 50% των ασθενών στο νοσοκομείο και οι υπόλοιποι αντιμετωπίζονται είτε τηλεφωνικά από έμπειρους παραϊατρικούς και νοσηλευτές στην αίθουσα ελέγχου είτε από παραϊατρικούς επί τόπου. Έγινε πολλή δουλειά για την εκτροπή των ασθενών από τα Τμήματα Επείγοντων Περιστατικών.
Σοβαρή πίεση σε εθνικό επίπεδο
Έξι στις δέκα υπηρεσίες ασθενοφόρων στην Αγγλία ήταν στο υψηλότερο επίπεδο συναγερμού την περασμένη εβδομάδα. Αυτό σημαίνει ότι αντιμετώπιζαν «ακραία πίεση» με κίνδυνο «αποτυχίας των υπηρεσιών». Οι υπόλοιπες τέσσερις ήταν όλες σε «σοβαρή πίεση».
Ένας επικεφαλής υπηρεσίας ασθενοφόρων δήλωσε ότι, ενώ τα αυξανόμενα επίπεδα γρίπης και παρόμοιων λοιμώξεων ασκούν πίεση στις υπηρεσίες, η δυνατότητα μετακίνησης των ασθενών μέσω των νοσοκομείων και από τα υπερπλήρη τμήματα Επείγοντων περιστατικών ήταν ο λόγος που τα ασθενοφόρα δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν στις κλήσεις 999.
Ένας ασθενής που επλήγη από την κρίση ήταν η 93χρονη Pat, πρώην στενογράφος της αστυνομίας, η οποία έπεσε στο υπνοδωμάτιό της στο σπίτι φροντίδας της, κοντά στο Market Harborough, Leicestershire, περίπου στις 2 τα ξημερώματα της Τρίτης. Ήταν ξαπλωμένη στο πάτωμα όλη την ημέρα και δεν έφυγε με πλήρωμα ασθενοφόρου μέχρι τις 5.45 μ.μ., περισσότερες από 15,5 ώρες μετά την πτώση της.
Η κόρη της, η οποία ζήτησε να μην χρησιμοποιηθεί το πλήρες όνομα της μητέρας της, κλήθηκε στο γηροκομείο: «Ήταν σε εμβρυακή θέση. Είχαν σπρώξει τα έπιπλα από τη μέση και είχαν βάλει μαξιλάρια κάτω από το κεφάλι της και γύρω της μια κουβέρτα. Προσπάθησαν να την κάνουν να νιώθει όσο το δυνατόν πιο άνετα.
«Δεν μπορούσε να επικοινωνήσει και δεν κινούνταν σχεδόν καθόλου. Έκλαιγε επίσης και χρειάστηκε να καλέσω δύο φορές το 999 για να ρωτήσω αν μπορούσε να της χορηγηθεί ανακούφιση από τον πόνο».
Η Pat, η οποία πάσχει από άνοια, έσπασε το ισχίο της κατά την πτώση και τώρα χειρουργήθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο του Κέτερινγκ. Ακόμη και μετά από τόσο μεγάλη αναμονή για να πάρει ασθενοφόρο, όταν έφτασε στο τμήμα Ε.Π. το βράδυ της Τρίτης, αντιμετώπισε άλλη μιάμιση ώρα αναμονής για να εισέλθει.
«Δεν υπήρχε κανείς που να της παρέχει ιατρική βοήθεια, είτε στο τηλέφωνο είτε στέλνοντας κάποιον να τη δει. Δεν είχαν ιδέα τι είχε πάθει. Θα μπορούσε να είναι κάτι πολύ πιο σοβαρό από ένα σπασμένο ισχίο».
Η υπηρεσία ασθενοφόρων East Midlands ζήτησε συγγνώμη για τις καθυστερήσεις, αλλά δήλωσε ότι αντιμετώπιζε «τεράστιες πιέσεις». Ο περιφερειακός διευθυντής Mick Jones δήλωσε: «Τον Νοέμβριο, χάσαμε 22.590 ώρες λόγω καθυστερήσεων στην παράδοση ασθενών [στα νοσοκομεία] σε όλα τα East Midlands, ο δεύτερος υψηλότερος μήνας που έχουμε καταγράψει. Παρόλα αυτά, το προσωπικό μας συνεχίζει να εργάζεται απίστευτα σκληρά για να παρέχει τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες».
95 ετών, πέντε ώρες στο πεζοδρόμιο
Η Winifred Soanes έμεινε να περιμένει πάνω από τέσσερις ώρες για ασθενοφόρο μετά από πτώση στον κεντρικό δρόμο της περιοχής της στο Christchurch του Bournemouth.
Η Soanes είχε βγει για ψώνια με τον 91χρονο σύζυγό της, Arthur, στις 25 Νοεμβρίου, όταν ο τροχός του περιπατητήρα της πιάστηκε ανάμεσα σε δύο πέτρες του πεζοδρομίου, με αποτέλεσμα να πέσει προς τα πίσω και να σπάσει το ισχίο της.
Ο κόσμος έσπευσε να βοηθήσει, καλώντας το 999 στις 2.34 μ.μ., αλλά η Soanes έμεινε ξαπλωμένη στο κρύο πεζοδρόμιο με «το κεφάλι στο αυλάκι» και με «σοβαρούς πόνους» μέχρι τις 7.26 μ.μ., όταν τελικά έφτασαν οι παραϊατρικοί και τη μετέφεραν στο νοσοκομείο Poole.
Ο σύζυγός της δήλωσε: «Η Soanes δεν είναι η μόνη που μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο: «Είναι 95 ετών και πονάει πολύ και θέλει απεγνωσμένα ένα ασθενοφόρο. Έπρεπε να καλούμε συνεχώς το 999, πέντε ή έξι τηλεφωνήματα. Ήμασταν σε απόγνωση».
18 ώρες καθυστέρηση για τον Dennis, 88 ετών
Οι ιατροδικαστές που εργάζονται στην Cornwall έχουν επανειλημμένα γράψει στην κυβέρνηση και στους πρώην υπουργούς Υγείας για τις ανησυχίες τους σχετικά με την ασφάλεια των χρόνων ανταπόκρισης των ασθενοφόρων.
Τον Σεπτέμβριο, ο Guy Davies, βοηθός ιατροδικαστή για την Cornwall και τις Νήσους Scilly, επέκρινε την «υπερβολικά υπερβολική καθυστέρηση του ασθενοφόρου» που προκλήθηκε στον 88χρονο Dennis Harry, πατέρα τριών παιδιών από το Helston της Κορνουάλης, ο οποίος έμεινε να περιμένει πάνω από 18 ώρες για νοσοκομειακή περίθαλψη.
Ο πρώην αστυνομικός κάλεσε το 999 στις 3.42 μ.μ. στις 20 Δεκεμβρίου 2022, αφού άρχισε να βήχει αίμα. Οι χειριστές τον αξιολόγησαν ως ασθενή κατηγορίας δύο με «δυνητικά σοβαρή κατάσταση που μπορεί να απαιτεί ταχεία αξιολόγηση».
Αλλά έμεινε να περιμένει 15 ώρες και 35 λεπτά για να φτάσουν οι παραϊατρικοί και άλλες τρεις ώρες και 14 λεπτά περιμένοντας σε ένα ασθενοφόρο έξω από το Βασιλικό Νοσοκομείο της Κορνουάλης στο Truro. Αντιμετώπισε συνολική καθυστέρηση 18 ωρών και 49 λεπτών.
Ο Harry εισήχθη τελικά στο νοσοκομείο, όπου ανάρρωσε μερικώς πριν προσβληθεί από το Covid-19. Πέθανε στις 10 Ιανουαρίου 2023.
Σε έκθεσή του μετά από ανάκριση ο βοηθός ιατροδικαστή έγραψε: «Αν δεν υπήρχαν οι σημαντικές καθυστερήσεις στη θεραπεία, είναι πιθανό ο Dennis να είχε ταχύτερη ανάρρωση και να είχε πάρει εξιτήριο πριν προσβληθεί από το Covid-19, ή εναλλακτικά ο Dennis να είχε αποκτήσει μεγαλύτερη ανθεκτικότητα ώστε να αντέξει τη μόλυνση από το Covid-19, η οποία οδήγησε στο θάνατό του».
Η ανάκριση άκουσε ότι, όταν ο Χάρι κάλεσε για πρώτη φορά το 999, υπήρχαν μεταξύ 13 και 18 ασθενοφόρα που περίμεναν έξω από το τμήμα επειγόντων περιστατικών στο Βασιλικό Νοσοκομείο της Κορνουάλης στο Τρούρο. Όταν τελικά έφτασε, 56 ασθενείς νοσηλεύονταν μέσα στον θάλαμο, παρά το γεγονός ότι είχε σχεδιαστεί για να δέχεται μόνο 44 ασθενείς.
«Ήταν μια υπερβολική αναμονή, οπότε πήγα στο σπίτι μου επειδή μένω περίπου 15 μίλια μακριά. Τηλεφώνησα στις 10 ή 11 το βράδυ και ήταν ακόμα [στο σπίτι]. Στη συνέχεια, έμαθα το πρωί ότι είχε πάει [στο νοσοκομείο] τελικά, και αργότερα την ίδια μέρα έμαθα ότι ήταν ακόμα στο ασθενοφόρο, περιμένοντας.
«Ήταν ένας φυσιολογικός χαρακτήρας, πολύ αγαπητός από την οικογένειά του, εξαιρετικά σεβαστός από την κοινότητα, και το πρόωρο τέλος του ήταν άδοξο».
Εκπρόσωπος του NHS στη νοτιοδυτική περιοχή, δήλωσε: «Ο θάνατος του ήταν πολύ άσχημος: «Κάθε φορά που η φροντίδα μας υπολείπεται των υψηλών προτύπων που επιδιώκουμε να παρέχουμε είναι απαράδεκτη. Η επείγουσα περίθαλψη στη νοτιοδυτική χώρα, αλλά και σε ολόκληρη τη χώρα, βρίσκεται επί του παρόντος υπό ακραία πίεση.
Οι καθυστερήσεις στη φροντίδα μας δεν είναι κάτι που θέλουμε να βιώσουν οι ασθενείς μας, και όταν συμβαίνει μια καθυστέρηση, λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη».
Πηγή: https://www.thetimes.com/article/b9d2fb1c-0ecf-4eb4-ba7a-5c664810a76c?shareToken=e7f01e24eef4022f1274083db92cab66
Παναγιώτης Σπανός
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ