Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο
Αρχική » Αρθρογραφία και Δράσεις » Ασφάλεια Σκηνής » Σχολική ασφάλεια κατά τη διάρκεια έκτακτης ανάγκης ή κρίσης: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

Σχολική ασφάλεια κατά τη διάρκεια έκτακτης ανάγκης ή κρίσης: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

Ως γονέας, το να αισθάνεστε σίγουροι για την ασφάλεια του παιδιού σας στο σχολείο που φοιτά είναι εξαιρετικά σημαντικό.

Διαβάστε παρακάτω για να μάθετε τι μπορεί να κάνουν τα σχολεία για να είναι ασφαλέστερα και καλύτερα προετοιμασμένα για μια έκτακτη ανάγκη ή κρίση, καθώς και τις βασικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε.

Ποιο είναι το σχέδιο αντιμετώπισης κρίσεων του σχολείου;

Όλα τα σχολεία πρέπει να διαθέτουν ένα οργανωμένο, συστηματικό σχέδιο επιχειρήσεων έκτακτης ανάγκης για τη μείωση των κινδύνων ή την πρόληψη, την προετοιμασία, την αντιμετώπιση και την ανάκαμψη από μια κατάσταση κρίσης. Αυτές μπορεί να κυμαίνονται από έναν θάνατο ή ένα ατύχημα που επηρεάζει ένα μέλος της σχολικής κοινότητας έως μια φυσική καταστροφή ή κρίση και επηρεάζει πολλά άτομα στο σχολείο.

Πολλές σχολικές περιφέρειες διαθέτουν συντονιστή ή διευθυντή ασφάλειας ή έχουν αναθέσει αυτόν τον ρόλο σε έναν από τους διοικητικούς υπαλλήλους της περιφέρειας. Το διδακτικό προσωπικό και το προσωπικό του σχολείου εκπαιδεύονται να αξιολογούν τη σοβαρότητα των περιστατικών και να ανταποκρίνονται σύμφωνα με τις καθιερωμένες διαδικασίες και τις κατευθυντήριες γραμμές του σχεδίου. Ο ομοσπονδιακός οδηγός για την ανάπτυξη υψηλής ποιότητας σχολικών σχεδίων έκτακτης ανάγκης παρέχει οδηγίες για κάθε τύπο κοινότητας.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς

Ενώ το προσωπικό του σχολείου έχει εκπαιδευτεί και συνεχίζει να λαμβάνει οδηγίες για το πώς να βοηθήσει καλύτερα τους μαθητές, ο καλύτερος συνήγορος του παιδιού σας είστε ΕΣΕΙΣ!

Ρωτήστε τον δάσκαλο του παιδιού σας ή έναν διευθυντή του σχολείου σχετικά με τα σχέδια που διαθέτει το σχολείο για καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, όπως πυρκαγιές, χιονοθύελλες, απειλές για βόμβα και ένοπλους εισβολείς.

Μπορείτε επίσης να ρωτήσετε πόσο συχνά οι σχολικοί υπάλληλοι και οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας συναντώνται για να συζητήσουν τις διαδικασίες ασφαλείας.

Αν και ορισμένα σχολεία μπορεί να διστάζουν να μοιραστούν όλα τα μέρη των σχεδίων και των στρατηγικών τους, ενημερωθείτε για τις πληροφορίες που έχετε στη διάθεσή σας.

Ζωντανές ασκήσεις ενεργών πυροβολισμών σε σχολεία

Τα τελευταία χρόνια, πολλές σχολικές περιφέρειες υιοθέτησαν ζωντανές ασκήσεις αντιμετώπισης κρίσεων με σκοπό να βοηθήσουν τους μαθητές και το προσωπικό να αντιδράσουν σε περίπτωση που εμφανιστεί σχολικός δράστης.

Ορισμένες από αυτές τις ασκήσεις περιλάμβαναν πραγματικούς πυροβολισμούς ή άσφαιρα όπλα, ηθοποιούς που παρίσταναν τους σκοπευτές και θεατρικό μακιγιάζ για την προσομοίωση αίματος ή τραυμάτων από πυροβολισμούς.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι μαθητές και το προσωπικό οδηγήθηκαν να πιστέψουν ότι γινόταν πραγματική επίθεση.

Αν και με καλές προθέσεις, αυτές οι υπερρεαλιστικές ασκήσεις μπορεί να είναι ψυχολογικά επιβλαβείς για τους μαθητές, χωρίς πολλές αποδείξεις ότι τους προετοιμάζουν αποτελεσματικά για μια κρίση.

Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συμβουλεύει οι ασκήσεις ενεργών πυροβολισμών να διεξάγονται αντ’ αυτού όπως οι ασκήσεις πυρόσβεσης -οι οποίες δεν προσομοιώνουν μια πραγματική πυρκαγιά- χρησιμοποιώντας μια ήρεμη προσέγγιση για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών και του προσωπικού στο σχολικό κτίριο. Ενθαρρύνει επίσης την αύξηση της υποστήριξης της ψυχικής υγείας και των προσπαθειών πρόληψης της βίας στα σχολεία.

Πώς γνωστοποιούνται στους γονείς οι καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στα σχολεία;

Για να αποφύγετε την πιθανή διακινδύνευση της ασφάλειας του παιδιού σας και των συμμαθητών του, είναι σημαντικό για τους γονείς να κατανοήσουν τι απαιτούν το σχολείο και οι τοπικές αρχές επιβολής του νόμου από αυτούς κατά τη διάρκεια καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Η παραπληροφόρηση μπορεί εύκολα να διαδοθεί εάν προκύψει μια κατάσταση κρίσης στο σχολείο του παιδιού σας. Εξαιτίας αυτού, είναι ευθύνη του προσωπικού του σχολείου να παρέχει στους γονείς έγκαιρη πληροφόρηση σχετικά με την κατάσταση της ασφάλειας του παιδιού τους. Για παράδειγμα, ορισμένα σχολεία διαθέτουν ένα σύστημα επικοινωνίας έκτακτης ανάγκης που ενημερώνει τους γονείς μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, φωνητικών και γραπτών μηνυμάτων. Τα σχολεία συνήθως ενημερώνουν τους γονείς για κάθε ασυνήθιστη κατάσταση που απαιτεί ένα από τα παραπάνω πρωτόκολλα. Ωστόσο, ενδέχεται να μην ενημερώνουν εκ των προτέρων για τις ασκήσεις.

Σχολικοί όροι αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης που πρέπει να γνωρίζετε

Εκκένωση: Χρησιμοποιείται για την απομάκρυνση των μαθητών και του προσωπικού από το κτίριο.

Κατά τη διάρκεια μιας εκκένωσης, οι μαθητές και το προσωπικό φεύγουν και μετακινούνται σε μια κοντινή τοποθεσία και επιστρέφουν στο σχολικό κτίριο αμέσως μετά την επίλυση της αιτίας της εκκένωσης. Τα σχολεία εξασκούνται τακτικά (συχνά μηνιαίως) στις εκκενώσεις κατά τη διάρκεια ασκήσεων πυρόσβεσης.

Μετεγκατάσταση: Χρησιμοποιείται για τη μετακίνηση των μαθητών και του προσωπικού σε προκαθορισμένη εναλλακτική τοποθεσία μετά την εκκένωση, όταν διαπιστώνεται ότι η επιστροφή στο σχολικό κτίριο δεν θα πραγματοποιηθεί εντός εύλογου χρονικού διαστήματος.

Ανάλογα με την ώρα της ημέρας και τις περιστάσεις, οι μαθητές μπορεί να αφεθούν νωρίτερα ελεύθεροι ή οι σχολικές δραστηριότητες μπορεί να αλλάξουν ή να ανασταλούν μέχρι να μπορέσουν να επιστρέψουν στο σχολικό κτίριο. Θα πρέπει επίσης να υπάρχουν σχέδια για μαθητές και προσωπικό με περιορισμένη κινητικότητα που μπορεί να χρειαστούν βοήθεια για να μετακινηθούν στον τόπο μετεγκατάστασης.

Καταφύγιο στον τόπο: Χρησιμοποιείται κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων ή άλλων περιβαλλοντικών απειλών (π.χ. μόλυνση του αέρα λόγω τοπικής πυρκαγιάς).

Πρόκειται για μια προληπτική ενέργεια που αποσκοπεί στην ασφάλεια των ανθρώπων, παραμένοντας σε εσωτερικούς χώρους. (Δεν είναι το ίδιο πράγμα με το να πηγαίνετε σε καταφύγιο σε περίπτωση καταιγίδας.) Στα σχολεία, το καταφύγιο σε χώρο περιλαμβάνει το να καταφεύγουν όλοι οι μαθητές, το προσωπικό και οι επισκέπτες σε προεπιλεγμένες αίθουσες που διαθέτουν πρόσβαση σε τηλέφωνο και αποθηκευμένα κιτ προμηθειών για καταστροφές και, κατά προτίμηση, πρόσβαση σε τουαλέτα. Στη συνέχεια, οι πόρτες των δωματίων κλείνουν.

Κλείδωμα: Χρησιμοποιείται όταν υπάρχει αντιληπτός κίνδυνος στο εσωτερικό του κτιρίου.

Το κλείδωμα περιλαμβάνει την εξασφάλιση κάθε κατειλημμένου δωματίου με το κλείδωμα της πόρτας ή των πορτών και την καθοδήγηση των ατόμων να απομακρυνθούν από τα παράθυρα και τις πόρτες. Οι διάδρομοι καθαρίζονται από τους μαθητές και το προσωπικό του σχολείου. Συνήθως, καταφθάνουν οι τοπικές αρχές επιβολής του νόμου για να ασφαλίσουν τον χώρο και να κανονίσουν την εκκένωση ή την επιστροφή στις συνήθεις δραστηριότητες του κτιρίου. Οι μαθητές παραμένουν στις τάξεις τους ή σε άλλους ασφαλείς χώρους του σχολείου μέχρι να λήξει το κλείδωμα.

Αποκλεισμός: Χρησιμοποιείται για την εξασφάλιση του κτιρίου από μια πιθανή απειλή εκτός του κτιρίου, όπως όταν ένα μη εξουσιοδοτημένο άτομο περιφέρεται στους χώρους του σχολείου ή όταν υπάρχει εγκληματική δραστηριότητα στη γειτονιά.

Κατά τη διάρκεια ενός αποκλεισμού, η πρόσβαση στο κτίριο είναι περιορισμένη, αλλά μπορεί να υπάρχει κάποια περιορισμένη κίνηση εντός του κτιρίου.

Λίστα ελέγχου σχολικής ασφάλειας για οικογένειες

Επανεξετάστε με το παιδί σας το οικογενειακό σχέδιο έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένων των επιλογών επανένωσης και επικοινωνίας.

Παρέχετε στο σχολείο πληροφορίες σχετικά με τυχόν μοναδικές ανάγκες που μπορεί να έχουν τα παιδιά σας. Μπορείτε να το κάνετε αυτό συμπληρώνοντας ένα έντυπο πληροφοριών έκτακτης ανάγκης και συνεργαζόμενοι με το υγειονομικό προσωπικό του σχολείου για να βεβαιωθείτε ότι υπάρχει σχέδιο έκτακτης ανάγκης στο αρχείο για το παιδί σας. Θα πρέπει να περιλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με θέματα υγείας και τι χρειάζεται κατά τη διάρκεια άλλων έκτακτων περιστατικών στο σχολείο.

Εξετάστε το ενδεχόμενο να έχετε εφεδρικά/επιπλέον φάρμακα ή άλλα αντικείμενα στο σχολείο του παιδιού σας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπου το παιδί σας πρέπει να παραμείνει στο κτίριο για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Παρέχετε στο σχολείο και στον δάσκαλο του παιδιού σας ενημερωμένα στοιχεία επικοινωνίας για συγγενείς ή φίλους που μπορούν να παραλάβουν και να φροντίσουν το παιδί σας εάν δεν είστε διαθέσιμοι. Φροντίστε να ενημερώνετε αυτές τις πληροφορίες ανάλογα με τις ανάγκες σας κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Ενημερωθείτε για το σχέδιο του σχολείου για την αντιμετώπιση έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης των γονέων κατά τη διάρκεια έκτακτης ανάγκης, των πληροφοριών επικοινωνίας έκτακτης ανάγκης του σχολείου, των τόπων συνάντησης και άλλων σχεδίων επανένωσης.

Ενημερώστε το σχολείο εάν το παιδί σας έχει ειδικές ανάγκες κατά τη διάρκεια μιας κρίσης ή άσκησης. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ανάγκη για βοήθεια με την κινητικότητα ή την επικοινωνία κατά τη διάρκεια μιας εκκένωσης ή πρόσθετη υποστήριξη λόγω άγχους ή προηγούμενων τραυματικών εμπειριών.

Χρήσιμες κατευθυντήριες γραμμές για συζήτηση με τα παιδιά σχετικά με την ασφάλεια στο σχολείο

Σε ορισμένα παιδιά, ακόμη και η συμμετοχή σε μια άσκηση μπορεί να προκαλέσει κάποια συναισθηματική δυσφορία. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα αν τους θυμίζει ένα προηγούμενο συμβάν κρίσης ή αν αισθάνονται ευάλωτα ή ανήσυχα.

Ως γονέας, είστε στην καλύτερη θέση για να βοηθήσετε το παιδί σας να αντιμετωπίσει το τραύμα που βιώνει κατά τη διάρκεια μιας άσκησης έκτακτης ανάγκης ή ασφάλειας στο σχολείο.

Οποιαδήποτε συζήτηση με ένα παιδί πρέπει να είναι κατάλληλη για την ηλικία και το αναπτυξιακό του στάδιο.

Τα μικρά παιδιά χρειάζονται σύντομες απλές πληροφορίες που πρέπει να εξισορροπούνται με καθησυχασμό. Αυτό περιλαμβάνει την ενημέρωση των παιδιών ότι το σχολείο και το σπίτι τους είναι γενικά ασφαλή και ότι οι ενήλικες είναι διαθέσιμοι για να τα προστατεύσουν.

Τα μικρά παιδιά συχνά εκτιμούν πόσο απειλητικό ή σοβαρό είναι ένα γεγονός από τις αντιδράσεις των ενηλίκων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, για παράδειγμα, οι γονείς ενθαρρύνονται να μην γίνονται υπερβολικά συναισθηματικοί όταν αποχαιρετούν την πρώτη ημέρα του σχολείου.

Τα μικρά παιδιά ανταποκρίνονται καλά σε απλά παραδείγματα σχολικής ασφάλειας, όπως η υπενθύμιση ότι οι εξωτερικές πόρτες είναι κλειδωμένες, όπως ακριβώς κλειδώνετε τις πόρτες σας στο σπίτι σας τη νύχτα.

Τα παιδιά των τελευταίων τάξεων του δημοτικού και των πρώτων τάξεων του γυμνασίου μπορεί να είναι πιο έντονα σε ερωτήσεις σχετικά με το αν είναι πραγματικά ασφαλή και τι γίνεται στο σχολείο τους. Μπορεί να χρειάζονται βοήθεια για να διαχωρίσουν την πραγματικότητα από τη φαντασία. Οι γονείς μπορούν να μοιραστούν τις πληροφορίες που έχουν σχετικά με το σχέδιο ασφαλείας του σχολείου και οποιαδήποτε άλλη σχετική επικοινωνία για να διευκολύνουν το παιδί τους.

Οι μαθητές του γυμνασίου και του λυκείου μπορεί να έχουν έντονες και διαφορετικές απόψεις σχετικά με τις αιτίες της βίας στο σχολείο και την κοινωνία. Οι γονείς θα πρέπει να τονίζουν τον ρόλο που έχουν οι μαθητές στη διατήρηση ασφαλών σχολείων, ακολουθώντας τις οδηγίες ασφαλείας του σχολείου (μη παροχή πρόσβασης στο κτίριο σε αγνώστους, αναφορά αγνώστων στο χώρο του σχολείου, αναφορά απειλών για την ασφάλεια του σχολείου από μαθητές ή μέλη της κοινότητας, για παράδειγμα).

Ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλα είναι τα παιδιά σας, είναι καλύτερο να μην παρέχετε ψευδείς διαβεβαιώσεις ή να υποβαθμίζετε την αγωνία τους. Ειδικά μετά την κάλυψη από τα μέσα ενημέρωσης της βίας σε άλλο σχολείο ή κοινότητα ή μετά από ζημιές από φυσική καταστροφή, τα παιδιά μπορεί να ανησυχούν περισσότερο για την ασφάλειά τους. Βοηθήστε τα παιδιά να μάθουν να αντιμετωπίζουν τα οδυνηρά συναισθήματα, αντί να προσποιούνται ότι δεν υπάρχουν ή δεν θα έπρεπε να υπάρχουν.

Βοηθώντας τα παιδιά να ανταπεξέλθουν μετά από μια κρίση

Είναι σημαντικό να μιλάτε με το παιδί σας και να του παρέχετε συναισθηματική υποστήριξη μετά από μια κατάσταση κρίσης. Προσκαλέστε το παιδί σας να μιλήσει, αλλά περιμένετε το παιδί σας να αποδεχτεί την πρόσκληση. Ορισμένα παιδιά μπορεί να μην εκφράζουν τις ανησυχίες τους προφορικά. Προσέξτε τα σημάδια που δείχνουν ότι τα παιδιά μπορεί να βρίσκονται σε δυσχερή κατάσταση, όπως αλλαγές στη συμπεριφορά, άγχος, προβλήματα ύπνου, συμπεριφορά, προβλήματα στο σχολείο ή με τις ακαδημαϊκές εργασίες. Αναγνωρίστε ότι πολλά παιδιά μπορεί να κρύβουν την αγωνία τους, μερικές φορές για να προστατεύσουν εσάς και τους άλλους φροντιστές.

Αν έχετε οποιεσδήποτε ερωτήσεις ή ανησυχίες, μιλήστε με τον γιατρό του παιδιού σας, έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας ή με τη σχολική νοσοκόμα, τον σύμβουλο ή τον κοινωνικό λειτουργό στο σχολείο του παιδιού σας.

Πηγή: https://www.healthychildren.org/English/safety-prevention/all-around/Pages/actions-schools-are-taking-to-make-themselves-safer.aspx

Παναγιώτης Σπανός

ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ